Sökning: "estetiska programmet. Educational sciences"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden estetiska programmet. Educational sciences.
21. ”Helt utan påverkan, jag valde det jag ville” En studie om gymnasieelevers val av instrument och vad som påverkat dem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : This is a mixed method research study about the instrument choices of upper secondary school students. The students’ own opinion regarding instrument choices is examined. Factors such as why and how a particular instrument has been chosen have been discussed. LÄS MER
22. Den publikfriande gymnasieskolan - Marknadiseringens effekter på musiklärarnas arbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Svenska gymnasieskolan har under de senaste decennierna genomgått ett antal reformer som har gjort det lättare för friskolor att etablera sig samt givit elever möjlighet att fritt välja och byta skola. Detta, kombinerat med en minskning av antalet gymnasieelever, har lett till en konkurrenssituation där skolorna måste marknadsföra sig för att vinna elever. LÄS MER
23. Stoke - En studie av gymnasieelevers motivation och drivkrafter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieelever upplever motivation i sin skolvardag inom sina profilämnen. Vad innebär motivation för dem? Vilka faktorer påverkar deras motivation? Hur upplever gymnasieelever motivation i sin skolvardag? Studien utgår ifrån kvalitativa forskningsmetoder och omfattar två elevgrupper från estetiska programmet, varav en grupp går musikinriktning och den andra skateboard-profil. LÄS MER
24. Hur säljer man in ett ämne till elever?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Att ta reda på hur man kan få elever motiverade och intresserade av ett ämne redan vid första lektionstillfället är det som ligger till grund för denna studie. Första mötet med eleverna kan ha stor betydelse när det kommer till att inspirera och få eleverna att skapa sig ett intresse för kursen. LÄS MER
25. Musikalitet som gränsöverskridande begrepp En kvalitativ intervjustudie kring hur fyra gymnasielärare på estetiska programmet definierar och konkretiserar musikalitetsbegreppet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att utreda hur musiklärare på det estetiska programmet tror att musikalitet uppkommer i förhållande till arv och miljödiskussionen, hur de definierar och konkretiserar musikalitet i förhållande till sina elever samt undersöka hur Gy11–läroplanen för gymnasieskolan påverkar bedömningen av musikalitet. Utgångspunkten för denna studie är baserad på enskild och gruppledd musikundervisning inom instrumental, kör och ensembleundervisning på det svenska gymnasiets estetiska program med inriktningen musik. LÄS MER