Sökning: "estetiska programmet. Educational sciences"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden estetiska programmet. Educational sciences.

  1. 21. ”Helt utan påverkan, jag valde det jag ville” En studie om gymnasieelevers val av instrument och vad som påverkat dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Olsson; [2016]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Music; Instrumental choice; Student perspective; Upper secondary students; Norms; Gender; Music Education; Educational Science; Musikpedagogik; Normer; Genus; Gymnasieelever; Elevperspektiv; Band; Instrumentval; Musik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This is a mixed method research study about the instrument choices of upper secondary school students. The students’ own opinion regarding instrument choices is examined. Factors such as why and how a particular instrument has been chosen have been discussed. LÄS MER

  2. 22. Den publikfriande gymnasieskolan - Marknadiseringens effekter på musiklärarnas arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :John Andersson; Anna Olin; [2016]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish school; music education; estetiska programmet. Educational sciences; musiklärare; valfrihet; konkurrens; marknadsföring; gymnasieskolan; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; marketisation; marketing; competition; freedom of choice; music teachers; esthetic programme; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Svenska gymnasieskolan har under de senaste decennierna genomgått ett antal reformer som har gjort det lättare för friskolor att etablera sig samt givit elever möjlighet att fritt välja och byta skola. Detta, kombinerat med en minskning av antalet gymnasieelever, har lett till en konkurrenssituation där skolorna måste marknadsföra sig för att vinna elever. LÄS MER

  3. 23. Stoke - En studie av gymnasieelevers motivation och drivkrafter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jesper Ferrari Bourner; [2016]
    Nyckelord :Drive; mindset; motivation; musik; skateboarding; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; music; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieelever upplever motivation i sin skolvardag inom sina profilämnen. Vad innebär motivation för dem? Vilka faktorer påverkar deras motivation? Hur upplever gymnasieelever motivation i sin skolvardag? Studien utgår ifrån kvalitativa forskningsmetoder och omfattar två elevgrupper från estetiska programmet, varav en grupp går musikinriktning och den andra skateboard-profil. LÄS MER

  4. 24. Hur säljer man in ett ämne till elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Holmgren; Anton Hermansson; [2015]
    Nyckelord :undervisning; intresse; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; motivation; estetiska programmet; skola; gymnasiet Educational sciences; Music education; education; interest; aesthetics program; school; the upper secondary school; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Att ta reda på hur man kan få elever motiverade och intresserade av ett ämne redan vid första lektionstillfället är det som ligger till grund för denna studie. Första mötet med eleverna kan ha stor betydelse när det kommer till att inspirera och få eleverna att skapa sig ett intresse för kursen. LÄS MER

  5. 25. Musikalitet som gränsöverskridande begrepp En kvalitativ intervjustudie kring hur fyra gymnasielärare på estetiska programmet definierar och konkretiserar musikalitetsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Adam Jonsson; [2015]
    Nyckelord :motivation; interest; musical environment; Musicality; Music Education; motivation Educational Sciencis; intresse; musikalisk miljö; Musikalitet; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utreda hur musiklärare på det estetiska programmet tror att musikalitet uppkommer i förhållande till arv och miljödiskussionen, hur de definierar och konkretiserar musikalitet i förhållande till sina elever samt undersöka hur Gy11–läroplanen för gymnasieskolan påverkar bedömningen av musikalitet. Utgångspunkten för denna studie är baserad på enskild och gruppledd musikundervisning inom instrumental, kör och ensembleundervisning på det svenska gymnasiets estetiska program med inriktningen musik. LÄS MER