Sökning: "estetiska programmet. Educational sciences"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden estetiska programmet. Educational sciences.

  1. 16. Motivera flera! Musikpedagogiska utmaningar i att motivera enskilda elever och klasser på estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jessica Johansson; [2017]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; enskild undervisning; klassundervisning; estetiska programmet; Music Education musikpedagogik; Educational Science; individual lessons; class teaching; arts program; Music pedagogy; motivation; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker motivation i klass respektive enskilda elever på instrumentallektioner på estetiska programmet ur ett lärarperspektiv. Studien tar upp utmaningar i att motivera elever samt olika tillvägagångssätt som man som lärare kan använda sig av för att motivera elever på estetiska programmet. LÄS MER

  2. 17. Att synliggöra lärandet – en studie av självbedömning som metod i instrumentalundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kjell Sköldborn; [2017]
    Nyckelord :Lektionsstudie; Motivation; Självbedömning; Synliggöra Lärande; Trumset; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Drums; Lesson-study; Self-assessment; Visible Learning; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att ta reda på om elever kunde synliggöra sitt lärande genom att använda sig av självbedömning som metod. Studien ville även försöka ta reda på hur motivationen påverkas av det synliggjorda lärandet. Studien genomfördes under 5 veckor. LÄS MER

  3. 18. Sångares handlingsutrymme i ensembleundervisningen - en kartläggning av hur instrumentspecifika instruktioner och samtalstid fördelar sig i ensembleundervisning på det estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andrea Hatanmaa; [2017]
    Nyckelord :ensembleundervisning; genus; handlingsutrymme; instrumentspecifika instruktioner; sång; utbildningsvetenskap; musikpedagogik classroom ensemble; capacity for action; gender; instrument specific instructions; singing; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Utgångspunkten till denna studie var att undersöka sångares handlingsutrymme i ensembleundervisningen. Frågeställningarna som ramar in arbetet berör fördelningen av instrumentspecifika instruktioner mellan instrumentgrupperna, hur detta ter sig och vilka förutsättningar som står till grund för dem. LÄS MER

  4. 19. Vi ses igen om en kvart - En kartläggning av hur musiklärare på gymnasiets estetiska program handleder sångelever i ensembleundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mimi Terris; [2017]
    Nyckelord :Ensembleundervisning; Estetiska programmet; Musikpedagogik; Gymnasium; Sångare; Utbildningsvetenskap; Classroom ensemble; Music Education; Upper Secondary School; Vocalist student; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musiklärare arbetar med sångare i ensembleundervisning på estetiskt gymnasium. Tidigare forskning visar på tendenser till att sångare får mindre undervisningstid i det gemensamma ensemblerummet, där lärare separerar eleverna för att instudera eller repetera i ett närliggande rum under lektionstid, och prioriteras senare i instuderingsföljd än instrumentalister. LÄS MER

  5. 20. Humor i musikundervisningen. En studie i hur musiklärare använder humor i sitt yrkesutövande samt vilken inverkan detta har på undervisningen för musikstuderande elever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Per Nilsson; [2017]
    Nyckelord :humour; music education; teaching; social interaction; educational science humor; musikundervisning; sociala relationer; socialt samspel; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den här studien behandlar musiklärares användande av humor i sitt arbete samt vilken inverkan undervisningen. Genom kvalitativa intervjuer med musiklärare och elever på estetiska programmet, undersöks användandet av humor och dess effekter på undervisningen. LÄS MER