Sökning: "förpackningar kön"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden förpackningar kön.
1. Förpackningsdesign ur genusperspektiv : En studie om könsneutral förpackningsdesign för deodoranter
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknikSammanfattning : Deodoranter är en produkt som har samma funktion för alla kön, men förpackningarna skiljer sig för att attrahera olika målgrupper. Tydligt könskodade förpackningar skulle kunna leda till att människor känner sig tvingade att välja en produkt som är anpassad för ett kön. LÄS MER
2. Könsneutrala hudvårdsförpackningar - Varför är de nödvändiga? : En kvalitativ studie på hur kön gestaltas i hudvårdsmarknaden
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Hudvårdsförpackningar idag fokuserar nästan uteslutande på att gestalta något av de olika genusnormerna i deras förpackningar. Detta kan leda till att individer som inte identifierar sig med något av dessa genus blir obekväma att införskaffa dessa förpackningar oavsett om produkten är bra för deras hud eller ej. LÄS MER
3. Packaging for who? : En kvantitativ studie om skillnader i män och kvinnors preferenser rådande visuell kommunikation på förpackningar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Bakgrund: Förpackningar har kommit att spela en allt mer central roll för ett företags möjlighet att marknadsföra sig på marknaden. Förpackningar är en avgörande komponent i konsumentens köpbeslut, vilket gör att visuell kommunikation på fordrar allt mer eftertanke. LÄS MER
4. Att förpacka för kön : - En normkritisk undersökning av visuella attribut inom könsinriktade förpackningar
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering: Det är intressant att studera hur konsumenter upplever att förpackningar, som kan användas av alla, inriktas mot ett specifikt kön. Genom att studera detta kan vår normkritiska ansats ge fördjupad kunskap om genussegmentering på förpackningar. LÄS MER
5. Nyckeln till framgångsrik miljökommunikation på livsmedelsförpackningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Författare: Evelina Hultqvist och Anna-Sofia Frank Handledare: Ulf Aagerup Examinator: Klaus Solberg Søilen Kurs: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi 15 hp, Internationella Marknadsföringsprogrammet, Högskolan i Halmstad, VT 2016. Rapportens namn: “Nyckeln till framgångsrik miljökommunikation på livsmedelsförpackningar”. LÄS MER