Sökning: "förskolor biblioteket"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förskolor biblioteket.

  1. 1. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER

  2. 2. Läsmiljön som den tredje pedagogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Nilsson; Jasmine Taxgaard Muñoz; [2019]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Bibliotek; Förskola; Literacy; Läsandets cirkel; Läsmiljö; Miljön som den tredje pedagogen; Pedagog; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Läsmiljöer i förskolan kan påverka barns utveckling inom literacy och syftet med studien är att jämföra läsmiljöerna i en förskola med förskolebibliotek och en förskola utan förskolebibliotek samt att undersöka hur miljöerna används ur barnperspektiv och barns perspektiv. Teorierna som används för studien är miljön som den tredje pedagogen och den del av Aidan Chambers (2011) teori Läsandets cirkel som heter att välja. LÄS MER

  3. 3. Ser vi oss? : Om bilderbokens betydelse för arbetet med etnisk mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Seidel; Max Selin; [2017]
    Nyckelord :Bilderböcker; Etnisk mångfald; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Vad finns det för böcker i förskolan idag, finns det en bok för alla där man kan känna igen sig i?  Barn behöver böcker i förskolan som väcker deras intresse för hur omvärlden ser ut idag med dess mångfald av etniciteter. Med detta som utgångspunkt har vi valt att studera hur pedagoger arbetar för att göra detta möjligt. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan : Vila eller lärtillfälle?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lena Steinbock; [2015]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; pedagog; samtal; böcker;

    Sammanfattning : Denna uppsats avsikt är att studera hur två pedagoger på två förskolor dels praktiserar högläsning, dels ser på högläsningens betydelse för barnen. Forskning har visat att den mesta läsningen sker som lugnande åtgärd. LÄS MER

  5. 5. Familjekonstellationer i barnlitteratur : En dokumentanalys av förskolors bokutbud

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnéa Spindel; [2014]
    Nyckelord :Familj; familjekonstellation; familjestruktur; barnlitteratur; barnböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka olika familjekonstellationer barn i tre till fem års ålder möter i barnlitteraturen på förskolan och hur dessa konstellationer framställs. Urvalet av litteraturen på förskolorna är någon som undersöks samt vilka tankar som finns bakom det. LÄS MER