Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ekonomiska risker med ägarlägenheter : Ägarlägenheter, en möjlighet under ekonomisk nedgång?

    Kandidat-uppsats, KTH/Lantmäteri – fastighetsvetenskap och geodesi

    Författare :Sarah Creutzer; Clara Lönnheim; [2023]
    Nyckelord :Condominium Ownership; Financial Risk; Profitability; Recession; Ägarlägenhet; Ekonomisk risk; Lönsamhet; Ekonomisk nedgång;

    Sammanfattning : Ägarlägenheter är en upplåtelseform som bygger på tredimensionell fastighetsindelning. Denmöjliggjordes i svensk lagstiftning år 2009 med syftet att bidra till en mångfaldig bostadsmarknad,samt erbjuda fastighetsägaren större frihet att förfoga över den egna bostaden. LÄS MER

  2. 2. Konsumenters uppfattningar som påverkar köpbeslut av lokalproducerad mat : En kvantitativ studie om konsumentuppfattningar kring skepticism, kvalitet, välbefinnande och betalningsvilja i Sverige och Kroatien

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Kim Andersson; Klara Dandic; [2023]
    Nyckelord :Local food; Scepticism; Quality; Well-being; Willingness to pay; Lokalproducerad mat; Skepticism; Kvalitet; Välmående; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Titel: Konsumenters uppfattningar som påverkar köpbeslut av lokalproducerad mat Författare: Kim Andersson och Klara Dandic Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Syfte: Syftet med denna undersökning är att analysera de faktorer som styr konsumenternas beslut vid köp av lokalt producerade livsmedel genom att analysera förhållandet mellan konsumenternas uppfattningar om skepticism, kvalitet, välbefinnande i förhållande till betalningsvilja. Metod: Denna studie har en kvantitativ forskningsstrategi tillsammans med en deduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar tomträttsstatusen betalningsviljan för småhus?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Markus Cederlund; [2023]
    Nyckelord :Regressionsanalys; Propensity score matching; Småhus; Tomträtt; Äganderätt; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : Tomträtter har varit ett omdiskuterat ämne sen avgälderna började sättas till ett mer marknadsmässigt pris. De ökande avgälderna gör att möjligheten att friköpa tomträtter blir intressant för de som har sin bostad på en tomträtt. I vissa kommuner utgör tomträtter en betydande andel av småhusfastighetsutbudet. LÄS MER

  4. 4. Påverkan av användarrecensioner på konsumentens beslutsprocess : En studie baserat på en kvantitativ undersökning om hur användarrecensioner påverkar konsumenters beslutsprocess vid val av produkter och tjänster online

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Reveman Felix; Leo Listerman; [2023]
    Nyckelord :User reviews; Consumer decision-making process; Purchase decisions; Marketing; Consumer behavior; E-commerce; Customer satisfaction; Användarrecensioner; Konsumenters beslutsprocess; Köpbeslut; Marknadsföring; Konsumentbeteende; E-handel; Kundnöjdhet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användarrecensioners påverkan på konsumenters beslutsprocess vid köp av produkter eller tjänster och faktorer som påverkar förtroendet för dessa recensioner. Studien visar att användarrecensioner har en betydande inverkan på konsumenters köpbeslut, med subjektiva normer och upplevd beteendekontroll som viktiga faktorer i beslutsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Konsumentbeteende inom fast fashion-branschen : En kvantitativ studie kring konsumentbeteendet inom fast fashion-branschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Tirej Hajji-Othman; Oliver Holmström; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; consumer behavior; influencing factors; price; assortment; sustainability; slow fashion; Snabbmode; konsumentbeteende; påverkande faktorer; pris; sortiment; hållbarhet; långsammode;

    Sammanfattning : The aim of the study is to further understand the factors influencing consumer behavior in the fast fashion segment. The study is done from a consumer perspective where 84 consumers were asked questions regarding their preferences, behaviors, and habits while shopping, and which aspects they are most keen about while visiting fast fashion stores. LÄS MER