Sökning: "farg"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet farg.

  1. 1. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Karlsson; Sebastian Sääker; [2023]
    Nyckelord :Advertising; Legitimation strategies; Gambling; and Gambling addiction; Reklam; Legitimeringsstrategier; Spelande och Spelberoende;

    Sammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER

  2. 2. Effekten av mikro- och makroinfluencers på köpintentionen : En kvantitativ studie om influencer-typernas påverkan inom färg-kosmetika

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hanna Larsson; Linn Nyman; Josefine Wallén; [2023]
    Nyckelord :Mikroinfluencers; makroinfluencers; Source credibility model; köpintention; Theory of planned behavior; attityd;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse för om och i så fallhur mikro- och makroinfluencers påverkar relationen mellan attitydkomponenterna (tillförlitlighet, experits och attraktivitet) och köpintentionen. Metod:Denna studie baseras på en kvantitativ forskningsmetod där primärdata samlades in via en digital enkätundersökning. LÄS MER

  3. 3. Förståelsen mellan pixlarna : En studie om sinnesstämningar i visualiseringar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Olivia Landi; Alfred Jennfors; [2023]
    Nyckelord :Architecture; visualisation; communication; visualisations; moods; colour; rendering; phenomenology; architectural experience; colour theory; image composition.; Arkitektur; visualisering; kommunikation; visualiseringar; sinnesstämningar; färg; rendering; fenomenologi; arkitekturupplevelse; färglära; bildkomposition;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur olika element i visualiseringsbilder kan justeras för att bättre vägleda kunden vid köp av nyproducerade lägenheter. I dagsläget finns bristande förståelse för hur sinnesstämningar kan användas för att skapa visualiseringar bättre anpassade för ändamålet. LÄS MER

  4. 4. Vad förmedlar logotypen? : En designstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Linnea Takman; [2022]
    Nyckelord :Logo design; Design elements; Design features; Color; Shape; Associations; Confidence; Attitude; Logotypdesign; Designelement; Designegenskaper; Färg; Form; Associationer; Förtroende; Attityd;

    Sammanfattning : Idag väljer allt fler varumärken att förändra designen i sina logotyper, något som orsakat starka reaktioner hos konsumenterna. Genom logotypens visuella element, såsom färg och form, kan känslor, som bland annat hoppfullhet och förtroende, samt associationer till specifika föremål eller företeelser, framkallas hos konsumenterna. LÄS MER

  5. 5. Kartläggning av färgbehov beroende av pappersstruktur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Clara Åkerström; [2021]
    Nyckelord :färgbehov; infärgning; tryckdensitet; tryckteknik;

    Sammanfattning : I examensarbetet gjordes en kartläggning av färgbehov beroende av pappersstruktur. Arbetet gjordes för Holmen Paper. Syftet med arbetet var att undersöka olika parametrar på pappersstrukturer och se hur färgbehovet påverkades. Det gjordes genom en experimentell undersökning och utredning i labskala. LÄS MER