Sökning: "fastigheter identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fastigheter identitet.

  1. 1. Privat eller kommunal social hållbarhet : En komparativ studie om MKB:s och Stena Fastigheters sätt att arbeta med frågor som berör social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Hussain Karim; [2022]
    Nyckelord :Social sustainability; sustainable development; segregation; integration; democracy; justice; diversity; social capital.; Social hållbarhet; hållbar utveckling; segregation; integration; demokrati; rättvisa; mångfald; socialt kapital.;

    Sammanfattning : I dagens samhällsplanering prioriteras den ekonomiska och ekologiska hållbarheten ofta mer än social hållbarhet. Det som inte lyfts i samma utsträckning i dagens diskurs är de sociala värdena i området, exempelvis  kulturen, människors sociala förmågor  och områdets identitet. LÄS MER

  2. 2. Flexibla hyresavtal : Utbud och efterfrågan på Stockholms kontorsmarknad, idag och i framtiden

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Petter Myrehed; Johanna Sederström; [2017]
    Nyckelord :Flexible leases; office leases; real options; menu of contracts; selfselection; hidden characteristics; Flexibla hyresavtal; hyresavtal för kontor; realoptioner; meny av kontrakt; dold karaktär; selfselection;

    Sammanfattning : Flexibilitet att kunna anpassa sin verksamhet är något som de flesta företag värderar högt i den snabbrörliga världen vi lever i idag och detta tillgodoses till stor del genom flexibla arbetssätt. Däremot, hur företag kan ges flexibilitet genom olika kontraktstyper kopplat till kontorslokaler är sparsamt behandlat inom litteraturen. LÄS MER

  3. 3. Fastighetsmäklarbyråer på sociala medier : Varumärkeskommunikation och digitala strategier för mäklarbranschens nischade aktörer

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Caroline Klasson; [2017]
    Nyckelord :Real estate broker; brands; communication; social media; Fastighetsmäklare; varumärken; kommuni-kation; sociala medier;

    Sammanfattning : Stockholms mäklarvärld präglas av hård konkurrens, vilket har tvingat mäklarbyråer att fokusera på skapandet av ett starkt och unikt varumärke. Samtidigt diversifieras branschen genom att många mindre, nischade byråer tar sig plats på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Gamla Hagalund möter nya Hagalund : en analys av en stämplad stadsdel i Solna

    Kandidat-uppsats, Etnologi

    Författare :Carina Månsson; [2013]
    Nyckelord :Place; identity; idyll; slum; stigma; Gemeinschaft and Gesellschaft; Plats; identitet; idyll; slum; stigma; Gemeinschaft och Gesellschaft;

    Sammanfattning : Arbetarstadsdelen Hagalund i Solna byggdes vid förra sekelskiftet och kom tidigt att anses förslummad men har sedan kåkstaden revs på 1960-talet omladdats till kulturhistorisk idyll. Som ett led i miljonprogramsbebyggelsen under tidigt 1970-tal byggdes nya Hagalund vilken snart kom att betraktas som nyslum. LÄS MER

  5. 5. Från Söderkåkar till SoFo : En förändring genom gentrifiering och platsmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Ölverudh Sato; Jesper Molander; [2013]
    Nyckelord :gentrifiering; SoFo; arbetarklass; segregering; hållbarhet; platsmarknadsföring; platsvarumärke;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats ”Från Söderkåkar till SoFo- En förändring genom gentrifiering och platsmarknadsföring” handlar om hur ett specifikt område, i detta fall SoFo som är en akronym för South Of Folkungagatan beläget mellan gatorna Folkungagatan-Renstiernas gata-Ringvägen samt Götgatan på Södermalm i Stockholm, har utvecklats från att vara ett relativt oattraktivt område till att bli attraktivt genom förändringar i miljöer och fastigheter. Denna förändring är ett begrepp inom bland annat sociologin och innebär att ett område genom detta får en social höjning. LÄS MER