Sökning: "film samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden film samhällskunskap.

  1. 1. Lärares användning av film som medierande redskap i samhällskunskapsundervisning i årskurs 4–6 : En studie som belyser spelfilmen som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Film; samhällskunskap; undervisning; didaktik; mediering; filmpedagogik; samtal; pedagogiska verktyg.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar film som ett medierande redskap i undervisning av samhällskunskap i mellanstadiet. Studiens syfte är att visa hur spelfilm kan användas som ett redskap för att nå lärande och utveckling. Studiens empiri har samlats in via en kvalitativ metod i form av intervjuer med samhällskunskapslärare som arbetar i årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Vad är värdet av film som verktyg i samhällskunskapsundervisningen? : - En undersökning av filmers didaktiska värde för samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Nilsson Alsterbåge; [2021]
    Nyckelord :filmanalys; samhällskunskap; filmundervisning; undervisning; gymnasiet; didaktiskt värde.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är ett försök att förstå det didaktiska värdet av att använda filmer i samhällskunskapsundervisningen. För att åstadkomma det har flera olika perspektiv antagits. LÄS MER

  3. 3. Film som samhällsdidaktiskt redskap - -Hur ser lärare i samhällskunskap på att använda film i undervisningen på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joel Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Movies; Film; Social science; Civics; Didactics; Film; Samhällskunskap; Didaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis paper has been to examine how professional teachers in social science for secondary school talks about the use of movies for educational purposes. Four experienced teachers have been interviewed, and their answers created a result which were analyzed in accordance to the theory of this paper, which is the basic questions of didactics, why? what? and how. LÄS MER

  4. 4. Det ska ju vara kul att lära sig : En studie grunddad på elevers uppfattningar om motivation och kunskapsutveckling i samhällskunskapsämnet 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Johansson; [2020]
    Nyckelord :civic education; pupils understanding; sociocultural perspective; motivation; knowledge development techniques; samhällskunskapsämnen; elevers uppfattningar; sociokulturellt teoribildning; motivation; kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Att fostra morgondagens demokratiska medborgare är ett av skolans viktigaste uppdrag. I ämnet samhällskunskap ges eleverna möjlighet att inhämta kunskap och förståelse för samhället, dess invånare och funktioner. LÄS MER

  5. 5. ”Alla är lika mycket värda!” : En kvalitativ studie om elevers perspektiv på jämställdhet samt erfarenheter av ojämställdhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Söderholm; [2019]
    Nyckelord :Social studies; teacher; gender equality; primary school; pupils’ perspective; gender; gender norms; gender patterns; fundamental values; Samhällskunskap; samhällskunskapslärare; jämställdhet; mellanstadiet; elevers perspektiv; genus; könsnormer; könsmönster; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en undersökning om hur elever i grundskolans årskurs 4 – 6 uppfattar jämställdhet och vilka erfarenheter eleverna har av jämställdhet respektive ojämställdhet. Jämställdhet diskuteras aktivt i samhället och berör alla människor, vuxna som barn. LÄS MER