Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur ser man om något är fint eller fult? - Ett undersökande arbete om finkultur och fulkultur inom scenområdet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Oskar Roslund; [2019-10-08]
    Nyckelord :Finkultur; fulkultur; populärkultur; gestaltning; fint; fult; musikal; opera; buskis; folkligt; smak; fördomar; genrer;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att undersöka begreppen finkultur och fulkultur eftersom jag har varit nyfiken på de begreppen under många år. Jag har tagit reda på vad begreppen betyder och vad de har för ursprung och sen intervjuat tre scenkonstnärer som arbetar brett inom sina respektive områden. LÄS MER

  2. 2. Fin- eller populärkultur? En studie om hur europeiska kulturhuvud-städer påverkas av den kultursyn de möter i EU

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Svensson; [2013-09-26]
    Nyckelord :EU; European Capitals of Culture; culture; cultural views; cultural policy; cultural fields; high culture; popular culture; social classes; europeiska kulturhuvudstäder; kultur; kultursyn; kulturpolitik; kulturella fält; finkultur; populärkultur; samhällsklasser;

    Sammanfattning : Lately the EU has shown a growing interest in cultural policy and cultural investments. It is therefore relevant to outline EU's cultural views. This study highlights the issue by focusing on the EU's greatest cultural venture – the European Capitals of Culture (ECoC). LÄS MER

  3. 3. För nöjes skull - en studie om unga vuxna musikalbesökare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Finnström; Maria Klint; Sanna Källström; [2012-09-06]
    Nyckelord :uppväxt och vanor; populärkultur; musikal nöje; teater; kultur; konsumtion; kapital ekonomiskt; kulturellt; socialt och symboliskt ; habitus; fält; finkultur; Bourdieu; beteende;

    Sammanfattning : Titel: För nöjes skull - en studie om unga vuxna musikalbesökare Författare: Elin Finnström, Maria Klint och Sanna Källström Uppdragsgivare: 2E Group Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Vårterminen 2012 Handledare: Patrik Wikström Antal ord: 14031 Syfte: Att få kunskap om unga vuxna som går på musikal Metod: Kvalitativa telefonintervjuer Material: 28 stycken telefonintervjuer med unga vuxna musikalbesökare Huvudresultat: Studiens resultat visar att vanligast förekommande hos intervjupersonerna i studien är att de är kvinnor, bor i Stockholm med sin partner, är högutbildade och att de inte har barn. De högutbildade är de som konsumerar mest nöje inom alla områden. LÄS MER

  4. 4. Integriteten och marknaden : En studie i finansieringsformens påverkan på scenkonst

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Amanda Nordlöw; [2011]
    Nyckelord :konst; autonomi; kultursponsring; PR;

    Sammanfattning : Svensk Scenkonst får merparten av sin finansiering från offentliga bidrag. Den senaste tiden har Kulturdepartementet uppmanat till ökade insatser för att höja den privata finansieringen av konst. Kultursponsring från privata företag uppgår idag till 1 % av finansieringen. LÄS MER

  5. 5. Finkultur Versus Fulkultur : En studie i hur lärare och elever förhåller sig till historiska källor kontra historiebaserad populärkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Youssef Ghazala; [2009]
    Nyckelord :Analysmetod; Elevintervju; Elevenkät; Historiska källor; Historiska Länkar; Historiska referenser; Populär Historia; Populärkultur med historiskt tema; Populärkultur; Repertoar; Subjektiv Relevans; Dataspel; Lajv; Finkultur; Fulkultur;

    Sammanfattning : History has always been a doctrine with several qualities. Control over historical documentation has long served as a power tool for great men, where the victor wrote history as he or she wanted to. LÄS MER