Sökning: "gender stereotypes in commercials"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden gender stereotypes in commercials.

  1. 1. Våldsamma män och utseendefixerade kvinnor : En semiotisk analys av könsstereotyper i reklamfilmer i Super Bowl 2023

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Lina Larsson; Magda Wendel Bommarco; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; stereotypes; Super Bowl; Commercial; hegemonies;

    Sammanfattning : “Violent men and superficial women” (“Våldsamma män och utseendefixerade kvinnor”) by authors Magda Wendel Bommarco and Lina Larsson aims to evaluate how male and female stereotypes are constructed in Super Bowls commercials 2023. The subject illustrates the issues behind stereotypes as a part of wider social ideologies and power relations, which makes the topic highly relevant to examine. LÄS MER

  2. 2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  3. 3. Hysteriska kvinnor och likgiltiga män : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys om gestaltningen av kvinnor och män i reality-programmen Vi eller Aldrig och True Love Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Maja Vallin; Sofie Wikenholm; [2023]
    Nyckelord :Framing theory; gender theory; reality tv; gender stereotypes; content analysis.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender stereotypes are portrayed and how stereotypes are being maintained through Swedish reality tv shows. The study aims to test the common-sense hypothesis that the Swedish Public Service is more attentive to equality and inclusiveness than commercial production companies, including the equal representation of genders. LÄS MER

  4. 4. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER

  5. 5. FOOD COMMERCIALS AND GENDER. A Comparative Analysis of Gender-role Portrayal in Swedish and Japanese Food Commercials

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Niklas Sjöberg; [2021-06-15]
    Nyckelord :japanska; SIK; gender; Sweden; advertising; cross-culture; cooking;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate Swedish gender role stereotypes in advertising by analysing 82 different Swedish video commercials of the product category food and cooking and then conducting a cross-cultural comparison of earlier data from Japanese commercials. The commercials are categorised based on the setting that it takes place in, and examples of appearing roles and gender portrayals are described. LÄS MER