Sökning: "genus årskurs 5"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden genus årskurs 5.

  1. 1. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  2. 2. "Tjejer är lågljudda" : Elevers uppfattning av fördelningen av talutrymme och uttryckssätt ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Kroon; [2020]
    Nyckelord :Speech space; gender language differences; gender; student perspective; talutrymme; sexolekt; genus; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Då forskning visar på att pojkar tar en större del av klassrummets talutrymme än flickor, även då flickor har ett bättre resultat (Eliasson, Sørensen & Karlsson, 2016) syftar denna studie till att beskriva elevers uppfattning av könsmönster i muntlighet. Studien beskriver elevers uppfattning av fördelningen a v talutrymme i klassrummet ur ett genusperspektiv, identifierar vilka olikheter i sättet att uttrycka sig på baserat på könstillhörighet som eleverna upplever samt tar reda på varför dessa olikheter, enligt eleverna, existerar. LÄS MER

  3. 3. Genus och jämställdhet i svenskämnets läroböcker för årskurs 4–6 –En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lejla Basic; Sandy Raheb; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; läromedel; läroböcker; stereotyp; föreställningar; könsroller; könsstrukturer; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Pernilla Lundenmark och Anna Modighs lärobok Zick Zack Åk 6 Läsrummet (2013), samt Kalle Güettler, Lennart Husén och Hans Thorbjörnssons lärobok Språket lever!: svenska. 5 Grundbok (1997). Dessa läroböcker är främst avsedda för elever i årskurs 5–6 i svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. Elevers uppfattningar om teknikämnet : Hur uppfattar pojkar och flickor skolans teknikämne i årkurs 3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Therese Strömberg Köpsén; [2019]
    Nyckelord :Teknik; teknikämnet; pojkar; flickor; genus; jämställdhet; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Ända sedan 1900-talets tidigare del har det funnits en brist på teknisk kompetens. I samband med framväxten av det urbana samhället har behovet av denna kompetens successivt ökat. För att tillgodose dessa behov har staten länge försökt motivera elever att läsa vidare inom teknikämnet. LÄS MER

  5. 5. Hur speglas “idealet” i matematikläromedel : -Kvantitativ läromedelsanalys för årskurserna 2,5 och 7, om normerna genus, familjekonstellation och funktionsvariation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Ahrens; Emma Aldevärn; [2018]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Genus; Grundskolan; Normer; Matematik; Symboliska attribut;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genus, familjekonstellationer och funktionsvariation framställs i utvalda matematikläromedel för grundskolan årskurs 2, 5 och 7. Läromedelsanalys har gjorts på 50 sidor vardera i sex stycken läromedel, från serierna Matte Direkt och Favorit Matematik. LÄS MER