Sökning: "högskolan i borås csr"

Visar resultat 16 - 20 av 122 uppsatser innehållade orden högskolan i borås csr.

  1. 16. Hur gröna är gröna initiativ, egentligen? : En studie om den hållbarhetsrelaterade marknadsföringens inverkan på kritiska antikonsumenter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Laila Hanna Amsso; Jad Merhebi; Kristian Kocevski; [2021]
    Nyckelord :Green marketing; Green demarketing; CSR; Motives; Consumption; Nonconsumption; Perception; Association; Circularity; Skepticism; Green marketing; Green demarketing; CSR; Motiv; Konsumtion; Antikonsumtion; Perception; Association; Cirkularitet; Skepticism;

    Sammanfattning : Allt fler företag börjar engagera sig i viktiga miljöfrågor till följd av den allvarliga klimatkrisen och pandemin har varit en bidragande faktor till detta uppvaknande. Det här är något som är synbart i företags olika marknadsföringskampanjer. LÄS MER

  2. 17. Intressentengagemang i hållbarhetsredovisningar : en studie av fyra företag i den svenska banksektorn

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ebba Harrysson; Enesa Husic; [2021]
    Nyckelord :CSR; Banking sector; GRI; Sustainability report; Stakeholder; Stakeholder engagement; Stakeholder theory; Institutional theory; Legitimacy theory.; CSR; Banksektorn; GRI; Hållbarhetsredovisning; Intressent; Intressentengagemang; Intressentteori; Institutionell teori; Legitimitetsteori.;

    Sammanfattning : I och med det ökade fokuset på hållbarhet ställer intressenterna ökade krav på information. Freemans (1984, s. 25) definition av begreppet intressent ligger till grund för utveckling av tidigare forskning inom ämnet. Begreppet intressent är brett, vilket har lett till att begreppet problematiserats. LÄS MER

  3. 18. Sustainability Standards Board : En studie om intressenters attityder till ett redovisningsramverk för hållbarhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Oskar Tornberg; Gabriel Gebremariam Svensson; [2021]
    Nyckelord :IFRS Foundation; Sustainability Standards Board; Stakeholder theory; Consultation paper; Stakeholder model; Sustainability Reporting; CSR; IFRS Foundation; Sustainability Standards Board; Intressentteorin; Consultation paper; Intressentmodell; Hållbarhetsredovisning; CSR;

    Sammanfattning : I slutet på 2019 sattes en projektgrupp ihop av IFRS Foundation, med målet att undersöka intressenters efterfrågan på redovisning för hållbarhet och ta reda på vad IFRS Foundations kunde göra för att svara på den eventuella efterfrågan. Detta mynnade ut i ett dokument som kallas consultation paper on sustainability reporting, som släpptes i september 2020. LÄS MER

  4. 19. Captive Offshoring : En fallstudie på Seco Tools AB

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Mattias Palm; Måns Riesser; [2020]
    Nyckelord :Captive Offshoring; Riskhantering; CSR; Internationella försörjningskedjor; Kostnadsreducering;

    Sammanfattning : Captive offshoring innebär en förflyttning av utvalda aktiviteter till ett annat land där företaget som genomför förflyttningen också äger anläggningen och driver processen i egen regi. Att transferera produktionsprocesser till en ny plats kan innebära såväl positiva ekonomiska effekter som oväntad problematik kring allt från lokala lagar till kommunikationssvårigheter. LÄS MER

  5. 20. Argumentativ CSR-kommunikation. : En studie om hur svenska modeföretag legitimerar sin outsourcade produktion.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lovisa Cesar; Hanna Darius; Rebecca Fors; [2020]
    Nyckelord :Fashion industry; Outsourcing; CSR-communication; Sustainability report; Transparency; Legitimacy theory; Argumentation techniques; Discourse analysis; Modebranschen; Outsourcing; CSR-kommunikation; Hållbarhetsredovisning; Transparens; Legitimitetsteori; Argumentationstekniker; Diskursanalys !;

    Sammanfattning : Modebranschen präglas av ett ständigt sökande efter billigast möjliga arbetskraft. Som en konsekvens väljer företag som opererar inom denna sektor vanligen att outsourca sin produktionsfunktion till en tredje part bortom hemmamarknaden. Ett sådant beslut kan vidare ge upphov till en komplex försörjningskedja. LÄS MER