Sökning: "ikt i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 260 uppsatser innehållade orden ikt i skolan.

  1. 21. Identifying Users, Customers and Stakeholders : A Case Study of Salta Friends AB’s Application for the Persons with Disabilities

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :YUE SHI; VINEETA PENDSE; [2020]
    Nyckelord :People with disabilities; ICT Applications; Revenue Models; Customers; Users; Personer med funktionshinder; IKT-program; intäktsmodeller; kunder; användare;

    Sammanfattning : När man utvecklar en applikation för informations- och kommunikationsteknik (ICT) som syftar till att hjälpa funktionsnedsatta individer är det viktigt att ta hänsyn till deras utmaningar och behov. Samtidigt är det också viktigt att förstå svårigheten i att utforma en universell ICT-applikation som ska passa dem alla på grund av deras motstridiga behov och kapacitet. LÄS MER

  2. 22. Programmeringsundervisningens syfte, innehåll och metod, enligt olika aktörer i utbildningssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Angely Cisnevik; [2020]
    Nyckelord :Programmering; digital kompetens; digitalisering; Scratch; Micro:bit; Bee-Bot; digital programmering; analog programmering; Lgr11; progression;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning om hur uppdraget i programmering i skolan har tolkats på väg nerfrån Skolverket till eleverna genom en kvalitativ studie. Intervjuer har tillämpats som metodoch dessa har analyserats utifrån ett tolkningsperspektiv med en iterativ ansats. LÄS MER

  3. 23. En bild säger mer än tusen ord : En semiotisk bildanalys av fritidshems Instagram-konton

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mathilda Engström; Isabelle Ljungkvist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vad respektive fritidshems Instagram-konto kommunicerar samt synliggöra likheter och skillnader mellan kontona och om de har en geografisk betydelse. 34 Instagram-konton har analyserats med hjälp av en semiotisk bildanalys följt av en konnotation av fem utvalda konton. LÄS MER

  4. 24. Finns det möjlighet att delta? : en studie om hur lärare genom assisterande teknik kan öka delaktigheten i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jonna Olsson; Johanna Mathisson; [2020]
    Nyckelord :Assistive technology; digital tools; ICT; reading and writing difficulties; participation; togetherness; accessibility; cooperation.; Assisterande teknik; digitala verktyg; IKT; läs- och skrivsvårigheter; delaktighet; tillhörighet; tillgänglighet; samhandling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur olika professioner ser på hur lärare genom assisterande teknik kan öka delaktigheten i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien bygger på sex semistrukturerade intervjuer och deltagarna består av två specialpedagoger, en speciallärare, en logoped, en IT-pedagog och en forskare inom läs- och skrivsvårigheter samt assisterande teknik. LÄS MER

  5. 25. Digital värdegrund på fritidshemmet : En utforskande essä om riskmedvetenhet kring digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Liselott Wågdalen; [2020]
    Nyckelord :Digital risk; After-school centre; After-School teacher; Challenges; ICT; Dialogue; Perspective; Pedagogy; Perceptions; Possibilities; Digital groundwork; Abusive behavior; Digitala risker; Fritidshem; IKT; Lärare i fritidshem; Lärarperspektiv; Pedagogik; Dialog; Utmaningar; Digital förberedelse; Kränkande beteende; Digital värdegrund;

    Sammanfattning : This is a scholarly essay in which i examine and reflect on my issues related to digital risk and behavior in school and after-school centre. I have two questions that i wanted to focus on. LÄS MER