Sökning: "informationskompetens skolbibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden informationskompetens skolbibliotek.

  1. 1. Bortom det planerade : Folkbibliotekariers arbete med medie- och informationskunnighet gentemot unga

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Malin Hyttstrand; Patrik Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Folkbibliotek; medie- och informationskunnighet; MIK; ungdomar; folk- och skolbibliotek; informationskompetens; unga; programverksamhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyse how Swedish public libraries work with media and information literacy towards young people. The research questions are What does the youth activity look like in public libraries? How do public librarians use the term media and information literacy? And how is the work with media and information literacy conducted? These are based on the conception of the librarian's knowledge of the concept media and information literacy and Swedish public libraries work for democracy and young people's popular education. LÄS MER

  2. 2. Att stärka samhällskittet : En studie om skolbiblioteksdidaktik utifrån exemplet medie- och informationskunnighet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Maria Pripp; [2021]
    Nyckelord :School libraries; Didactics; Source criticism; Media literacy; Information literacy.; Skolbibliotek; didaktik; källkritik; mediekompetens; informationskompetens.;

    Sammanfattning : False or misleading information can damage societal cohesion, school libraries are involved in teaching media and information literacy and can be an important start for students' knowledge in the field. The thesis aims to investigate how library plans and school library plans present the school library's mission with teaching media and information literacy, and how a didactic school library model could look like and what it can contribute to the school library's activities. LÄS MER

  3. 3. Skolbibliotekariens många kompetenser : En intervjustudie med sju utbildade gymnasiebibliotekarier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Ingrid Backan; Karolina Håkansson; [2020]
    Nyckelord :competencies; practice; profession; school librarian; school library; role; education; student achievement; kompetens; praktik; profession; skolbibliotekarie; skolbibliotek; roll; utbildning; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Att påvisa vad skolbibliotekarier bidrar med är ett mål som finns inom biblioteksforskning. Idag finns det ingen fråga om att skolbibliotekarier har en del i elevers utveckling tack vare flertal studier som påvisar hur bemanning, arbetstimmar och utbildad personal har en positiv inverkan på elevresultat. LÄS MER

  4. 4. Det demokratiska skolbiblioteket en intervjustudie om hur skolbibliotekarier tolkar sitt demokratiarbete. : en intervjustudie om hur skolbibliotekarier tolkar sitt demokratiarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gabrielsson; Johanna Korhonen; [2020]
    Nyckelord :Skolbibliotekarier; skolbibliotek; demokrati; informationskompetens; deliberativ demokrati; semistrukturerade intervjuer; upplyst förståelse;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine school librarians approach towards the democratic role of school libraries. Semi-structured interviews with five high school librarians’ were conducted to illuminate how school librarians work to fulfill this role and further examine any differences in their approach. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers syn på skolbibliotekets roll i deras lärande : Enkätundersökning av hur elever upplever sig hjälpta av ”Skolbibliotek i världsklass”

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Andersson; [2019]
    Nyckelord :skolbibliotek; sociokulturell teori; hjälp; läsfrämjande; informationskompetens; lärande; likvärdighet;

    Sammanfattning : This study investigated upper secondary school students’ views on their school libraries and whether their libraries helped with their studies. The study’s main focus was information literacy and reading, but the function of the library’s physical environment was also investigated. LÄS MER