Sökning: "inkluderande sång"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden inkluderande sång.

  1. 1. Unga transpersoner och sång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Josefina Cerda; [2023]
    Nyckelord :Queer; LGBTQ; trans; transgender; voice; singing pedagogy; music education; cis; genus; Queer; HBTQ; trans; sång; sångpedagogik; musikundervisning; cis; normkritik; genus;

    Sammanfattning : Unga transpersoner är en växande elevgrupp vilket gör att allt fler sånglärare möter elever som identifierar sig som transpersoner i sin undervisning. En persons röst är nära sammankopplad med den personliga identiteten men det finns väldigt lite forskning om transpersoner i sångsammanhang. LÄS MER

  2. 2. De kommunikativa stödfunktionerna i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbetssätt med kommunikativa stödfunktioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :All-Florette Baganzicaha; Bita Baranzehi; [2022]
    Nyckelord :Stödfunktioner; Kommunikation; Inkludering; Observation; Sociokulturella teorin.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie hade till syfte att undersöka förskollärarnas arbete med de kommunikativa stödfunktioner som finns i det språkliga arbetet. Förskollärarnas förhållningssätt togs till hänsyn för att få ett mer tydligt svar till de olika forskningsfrågor som var avsedd för denna studie. LÄS MER

  3. 3. Personligt-, konstnärligt-, musikaliskt eller unikt uttryck? En aktionsstudie på ett estetiskt program, hur kommunikation kring kunskapskravet rörande personligt uttryck kan underlättas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Herman Danielsson; [2022]
    Nyckelord :Personligt uttryck; Musik; Sång; Bedömning; Gymnasium; Personal expression; Music; Singing; Assessment; Highschool; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay is a qualitative action study that through interviews studies how teachers and students in an aesthetics program in highschool defines and thinks about the term “personal expression” and what the student should do to meet the expectations for fulfilling the requirements concerning that particular grade. The purpose is to increase the knowledge about what differences and similarities there are, learn about the students perspective and suggest pedagogical actions based on the results that can favor the communication about the assessment between students and teacher. LÄS MER

  4. 4. ”Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Daniella Stavgren; Caroliné Persson; [2021]
    Nyckelord :Förhållningssätt; inkludering; musik; samling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till musik som hjälpmedel för att skapa en inkluderande samlingsstund. Musik kan användas på många olika sätt och blir därför betydande för hur förskolläraren skulle kunna möta barns olikheter, samt skapa en inkludering som är baserad på barnens intresse och behov. LÄS MER

  5. 5. Röster i förändring : En kvalitativ studie om sångpedagogers inkludering i enskild sångundervisning och körundervisning ur ett transperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alice Hartvig; [2021]
    Nyckelord :trans sång musik inkludering;

    Sammanfattning : Jag själv heter Alice, jag är ciskvinna och mitt pronomen är hon. Snart är jag legitimerad musiklärareoch utbildad sångpedagog. Jag har valt att skriva om sångpedagogers inkluderande arbetssätt ur etttransperspektiv. Jag tar mig inget tolkningsföreträde utan vill snarare vidga vyer och belysaproblematik. LÄS MER