Sökning: "inlärningsprocesser"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet inlärningsprocesser.
1. Lågstadielärares uppfattningar om formativ bedömning i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syfte Syftet är vinna kunskap om hur formativ bedömning definieras och används inom matematikämnet av lärare i lågstadiet. Fokus grundar sig i att skapa en förståelse för hur användningen av formativ bedömning kan stödja lärarna såväl som eleverna i dess arbete inom matematikämnet. LÄS MER
2. Kognitiv belastning i den interaktiva matematikboken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I denna kvalitativa studie integreras kognitiv belastningsteori och användbarhet. Hur utbildningsmjukvara utvecklas är aktuellt att undersöka för att bidra med kunskaper om hur utbildningsteknologi kan utvärderas för lyckad implementering i klassrumspraktiken. LÄS MER
3. Distans- eller närundervisning? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers upplevelse av distans- och närundervisning och dess påverkan på deras psykiska hälsa och inlärning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Upper secondary school students in Sweden had to experience how it was to hastily shift from classroom learning to distance learning due to the corona pandemic. Social support from classmates and teachers and social interaction on a daily basis has a great effect on students' mental health. LÄS MER
4. - VISUELLT STÖD I ÄMNET SLÖJD : En kvalitativ studie om hur visuellt stöd används och skapas i slöjdsalen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Slöjdande innebär att befinna sig i olika arbetsområden där man tar till sig kunskaper genom att använda flera olika sinnen medan man bearbetar och formar olika material till slöjdföremål. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka hur olika visuella hjälpmedel kunde stödja både slöjdläraren i sina undervisningsmetoder men också eleverna i deras inlärningsprocesser av olika praktiska kunskaper. LÄS MER
5. Bordsrollspelets pedagogik : En kvalitativ undersökning av bordsrollspels användbarhet inom litteraturundervisning
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka det teoretiska ramverket för upplevelsebaserat lärande. I detta inräknas även elevaktiva arbetssätt med litteratur. Inom ramarna för aktionsforskning har en design för att arbeta med den upplevelsebaserade aktiviteten bordsrollspel konstruerats, utvärderats och utvecklats. LÄS MER