Sökning: "instrumentell perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden instrumentell perspektiv.

  1. 1. Private Equity och cirkulär ekonomi : Barriärer och drivkrafter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Axel Danieli; Oscar Forsberg; Elliot Vesterlind; [2023]
    Nyckelord :Private Equity; Riskkapital; ESG; Hållbarhet; Cirkulär ekonomi; Cirkularitet; Hållbara investeringar;

    Sammanfattning : The growing requirements for sustainability work and reporting for institutional investors necessitate change in the ever-evolving business landscape. One emerging concept gaining traction and being integrated into business strategies is that of the circular economy. LÄS MER

  2. 2. Emotionell och instrumentell stöttning i klassrumssamtal. : En studie om lärares erfarenheter i ämnet svenska i årskurs 2–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tina Widen; [2022]
    Nyckelord :Emotional support; instrumental support; interaction; material tools; sociocultural perspective; classroom conversation; teacher-led conversations; student-led conversations; compulsory school; Emotionell stöttning; instrumentell stöttning; interaktion; materiellt verktyg; sociokulturellt perspektiv; klassrumssamtal; lärarledda klassrumssamtal; elevledda klassrumssamtal; grundskola;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks fyra lärares erfarenheter av olika former av stöttning i klassrumssamtal i årskurs 2–3. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare kan stötta elevers kunskapsutveckling i ämnet svenska. LÄS MER

  3. 3. Äldre kvinnors upplevelse av sfi studieväg 2 med fokus på ålder, andraspråksinlärning, motivation och integration

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Torbjörn Hallgren; [2021-09-29]
    Nyckelord :sfi; svenska; andraspråksinlärning; ålder; motivation; integration; instrumentell motivation; kvinnor; äldre kvinnor; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien tittar på hur fem arabisktalande äldre kvinnliga elever inom sfi säger att de uppfattar den utbildning de går i, med fokus på att deras progression har stått stilla eller gått mycket långsamt framåt. Studien försöker förstå varför, och tittar på detta utifrån dessa frågor: Vad är dessa kvinnors erfarenhet av att vara elever på sfi inom spår 2? Hur säger sig denna grupp av kvinnor uppleva situationen de befinner sig i, som språkinlärare i ett nytt land och hur motiverade säger sig denna grupp av kvinnor vara när det kommer till att lära sig svenska, samt inom vilka sociala områden vill de kunna tala svenska? Resultatet visar att kvinnorna gillar sfi och de saknar inte motivation, de saknar inte vilja till integration och de har flera sociala områden de vill investera i för att kommunicera på svenska. LÄS MER

  4. 4. För att skapa en relation behöver man bygga upp ett förtroende : En kvalitativ studie om relationers betydelse i specialpedagogens roll som handledare

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Loredana Tonnby; Liza Vennerqvist; [2021]
    Nyckelord :special educational coaching; relational pedagogy; relational competence; relational perspective; communication; cooperation; trust.; specialpedagogisk handledning; relationell pedagogik; relationskompetens; relationellt perspektiv; kommunikation; samarbete; förtroende;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi specialpedagogers tankar kring relationers betydelse i deras roll som handledare för lärare. Vi utforskar även relationella faktorer som främjar ett bra samarbete med lärare. Vår teoretiska förankring är relationell pedagogik och studien tar utgångspunkt i såväl svensk som internationell forskning i ämnet. LÄS MER

  5. 5. Elevers lärupplevelse av olika lärandefokus i teknikundervisningen

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :David Eknor; Mary Lundberg; [2021]
    Nyckelord :lärupplevelse; undervisning; instrumentellt; erfarenhet; teknikämnet;

    Sammanfattning : I många delar av världen karaktäriseras undervisningen av en mer instrumentell syn på kunskap där fokus är på memorerande av begrepp vilket ger mer ytlig förståelse. För att kunna möta de arbetsformer som finns i arbetslivet behöver eleverna öva på att arbeta med verkliga problem, ställa egna frågor och söka lösningar. LÄS MER