Sökning: "intentionellt"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet intentionellt.
1. Terapeuters upplevelse av arbetet med klientens agens i psykoterapi : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Agens, vilket definieras som klientens upplevelse av att intentionellt kunna handla utifrån önskade och förväntade utfall, men också upplevelsen av att kunna påverka utgången av sitt liv, har i tidigare forskning lyfts fram som en potentiell common factor och psykologisk förändringsmekanism vid psykoterapeutisk behandling. Föreliggande studie syftade till att undersöka terapeuters upplevelse av arbetet med klientens agens i psykoterapi. LÄS MER
2. Musik som en stämningsförmedlare - Pedagoger och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med musikens påverkan på alla människor, syftar detta examensarbete på att musik är främjande för alla dimensioner inom oss; det emotionella, existentiella och kinestetisk-motoriska (Nielsen, 1998). Syftet med studien är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera pedagogers och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik. LÄS MER
3. Tyst kunskap inom den dramapedagogiska praktiken : En undersökning av en dramapedagogs pedagogiska strategier
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra till utvecklingen av kunskap om tyst kunskap i allmänhet och inom dramapedagogik i synnerhet. I denna uppsats undersöks tyst kunskap inom dramapedagogik genom att synliggöra en dramapedagogs pedagogiska strategier. LÄS MER
4. Dold och avsiktlig variation - om hur innehållets behandling kan påverka elevers uppfattningar av representativ demokrati
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka att om - och i så all hur - elevers uppfattningar av undervisningsinnehållet ändras, när olika delar av innehållet varieras och framhävs. Det som studerades var två lektioner i samhällskunskap med fokus på representativ demokrati och de deltagande elevernas uppfattningar om detta innehåll före och efter dessa lektioner. LÄS MER
5. Högstadieelevers syn på arbetssätt i skolan – ämnesövergripande undervisning i jämförelse med ämnesundervisning
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att studera om och i så fall hur arbetssätten i skolanskiljer sig mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning. Vi studerar hur högstadieeleveruppfattar undervisningen bedriven enligt Lpo 94. LÄS MER