Sökning: "könsstereotyper idag"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden könsstereotyper idag.

  1. 6. “Kvinnor, barn, kor, och svin fick ta skydd bakom stenmuren i borgen medan männen stred mot fienden” : En historisk jämförelse av genus i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jasmina Amaya; Frida Hohenthal; [2022]
    Nyckelord :Framställning; genus; normer; könsstereotyper; läroböcker; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : En undervisning som ska bidra till att eleverna utvecklar och inhämtar kunskaper om demokratins grund har varit relevant i de svenska läroplanerna länge (Lpo 94). Idag är jämställdhetsarbetet mer aktuellt än någonsin och därför bör skolans arbete avseende detta undersökas mer. LÄS MER

  2. 7. Från anonym till androgyn: En kvalitativ studie om varumärkesgenus och androgynitet i varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jenny Stjernström; Fanny Klingvall; [2021]
    Nyckelord :androgynitet; modevarumärke; multimodal analys; socialsemiotik; symbolisk varumärkeskommunikation; varumärkesgenus; varumärkespersonlighet; androgyny; brand gender; brand personality; fashion brand; multimodal analysis; social semiotics; symbolic brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Traditional binary gender stereotypes are increasingly being challenged by gender fluid expressions in an ongoing global societal shift that is particularly noticeable in Sweden. Parallel with this societal change, previous research on how brands communicate gender expressions is also being challenged, which enables an increased number of brand gender positions. LÄS MER

  3. 8. Men, varför män?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Elvira Tenggren; Agnes Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Genus; Ledarskap; Organisation; Vertikal könssegregering; Homosocial reproduktion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problemområde: Begränsningarna i den tidigare forskningen öppnar upp för möjligheten att byta perspektiv från kvinnors synsätt på varför de har svårigheter att klättra i hierarkin till mäns uppfattning om varför det finns en överrepresentation av män på chefspositioner. Eftersom män besitter störst andel höga befattningar vill vi skapa en ökad förståelse för mäns handlingar och uppfattningar om chefskap, och därmed bidra till maskulinitetsforskningen. LÄS MER

  4. 9. Rapp i käften, rapp i gesten, var är kvinnan förresten? : En semiotisk analys av maskulinitet och femininitet i dagens populära musikvideos inom svensk hiphop

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Jürgens; Filippa Karvik; [2021]
    Nyckelord :hip hop; subculture; gender; music video; stereotype; semiotics; masculinity; femininity; hiphop; subkultur; genus; musikvideo; könsstereotyp; semiotik; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur en del av dagens mest populära musikvideos inom den svenska hiphop-genren reproducerar normativa könsstereotyper. Under år 2019 dominerade svensk hiphop de svenska topplistorna och den både produceras och konsumeras i dagsläget av unga människor. LÄS MER

  5. 10. En jämn könsfördeling – fantasi eller verklighet? : En kartläggning av hur kön genom språk tar sig till uttryck i jobbannonser

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eliza Erlandsson; Moa Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Egenskaper; jobbannonser; könskodning; rekrytering; språk;

    Sammanfattning : Studien har undersökt huruvida jobbannonser är könskodade utifrån språk och yrke. För att fylla en kunskapslucka i nuvarande forskning har studien fokuserats till jobbannonser som uttryckligen skriver att de strävar efter en jämn könsfördelning. LÄS MER