Sökning: "kognitiv förståelse"
Visar resultat 1 - 5 av 215 uppsatser innehållade orden kognitiv förståelse.
1. Digitalt utanförskap i en hemlös situation – en systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: För att få tillgång till hälsoinformation och digitalt hälsostöd är det idag nödvändigt att ha tillgång till internet. Hemlöshet är en multidimensionell fråga som är förknippad med dålig hälsa, inklusive kronisk och psykisk sjukdom, funktionella begränsningar, kognitiv nedsättning och eventuell beroendeproblematik, där strukturell hemlöshet blir allt vanligare. LÄS MER
2. THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTION REGULATION AND EPISODIC MEMORY FROM A DEVELOPMENTAL PERSPECTIVE: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Abstract The relationship between emotion and memory has been the subject of several fascinating investigations for decades now. From a developmental perspective, research has demonstrated that episodic/autobiographical memories improve in typically developing children from an early age through adulthood. LÄS MER
3. Chefers attityder mot äldre anställda: en explorativ studie i det privata näringslivet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : As life expectancy increases, new demands are placed on the labor market. There are too few people to support our aging population, and to address this issue, we need to work until an older age. LÄS MER
4. Integration av personer med kognitiva funktionsnedsättningar i produktutvecklingsprocessen
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Det blir allt tydligare att produktutvecklingsföretag konstant strävar efter högre grad av användarinvolvering. En välanvänd metod inom produktutveckling är “användarcentrerad design” som sätter användaren i fokus under utvecklingen. LÄS MER
5. "Vi som inte får vara med" : En kvalitativ innehållsanalys av utanförskap i bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur utanförskap och inkludering skildras i bilderböcker, representerade i Kulturrådets barnlitteraturlista från 2018, och vilka didaktiska möjligheter innehållet kunde bidra med. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes i två delstudier för att undersöka hur böckernas handling och böckernas karaktärer skildras kopplat till utanförskap. LÄS MER