Sökning: "komparativ analys och kvalitativa intervjuer."

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden komparativ analys och kvalitativa intervjuer..

  1. 1. Samhällskunskapslärares ämnesdidaktiska överväganden vid val och användning av läromedel : En komparativ studie mellan samhällskunskapslärare vid högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2023]
    Nyckelord :samhällskunskapslärare; läromedel; ämnesdidaktik; ramfaktorer; läromedelsval; sociokulturella perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : Choosing appropriate teaching materials is a central part of a teacher’s workday, However, this central aspect has been missing from my teacher education. It is partly against that background that this study has been conducted. LÄS MER

  2. 2. Krav på hållbar produktinformation –idag och i framtiden : Ökad vetskap och förbättrad hantering av produktinformation inom hälsokostföretag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Moa Selerud; Julia Jernek; [2023]
    Nyckelord :Miljömässig hållbarhet; social hållbarhet; produktinformation; legala krav; önskvärda krav; hälsokostföretag; masterdata; master data management; informationshantering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att identifiera vilka krav som ställs på Företag X produktinformation inom miljömässig och social hållbarhet idag och i framtiden från kunder, konsumenter och myndigheter, samt hur hanteringen av produktrelaterad masterdata och information på Företag X kan förbättras. Metod: Gemensamt för alla forskningsfrågor är dess kvalitativa forskningsmetod, induktiva ansats, semistrukturerade intervjuer med 11 respondenter och etiska överväganden. LÄS MER

  3. 3. Privat eller kommunal social hållbarhet : En komparativ studie om MKB:s och Stena Fastigheters sätt att arbeta med frågor som berör social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Hussain Karim; [2022]
    Nyckelord :Social sustainability; sustainable development; segregation; integration; democracy; justice; diversity; social capital.; Social hållbarhet; hållbar utveckling; segregation; integration; demokrati; rättvisa; mångfald; socialt kapital.;

    Sammanfattning : I dagens samhällsplanering prioriteras den ekonomiska och ekologiska hållbarheten ofta mer än social hållbarhet. Det som inte lyfts i samma utsträckning i dagens diskurs är de sociala värdena i området, exempelvis  kulturen, människors sociala förmågor  och områdets identitet. LÄS MER

  4. 4. Utvecklande ledarskap i kommunal verksamhet : En komparativ fallstudie om kommunala chefers förståelse för ledarskap efter genomförd ledarskapsutbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Alm; Ulrika Ängman; [2022]
    Nyckelord :Leadership; leadership training; leader; training; development; DL; perception; Ledarskap; ledarskapsutbildning; ledare; utbildning; utveckling; UL; uppfattning;

    Sammanfattning : Organisationer investerar årligen avsevärda summor pengar i ledarskapsutbildningar enligt tidigare forskning. Ledarskapsutbildningen UL är en av Sveriges mest etablerade. Det är av intresse att studera hur utbildningens målsättning uppfylls hos dess deltagare. LÄS MER

  5. 5. Social bakgrund och studieframgång i skolans svenskämne : en kvalitativ studie om läs- och skrivundervisning för elever från studieovana hem

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Jeannie Olsson Frisk; Fanny Ågren; [2021]
    Nyckelord :kompensatoriskt uppdrag; social bakgrund; föräldrars utbildningsnivå; explicit undervisning; läs- och skrivundervisning; compensatory education; social background; parents level of education; explicit teaching; write and reading instruction; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Nationell betygsstatistik visar att elever vars föräldrar inte har en eftergymnasial utbildning tenderar att lämna grundskolan med lägre betyg än elever med akademiskt meriterade föräldrar. Prestationsskillnaderna är stora i alla skolans kärnämnen, men framför allt i svenskämnet (se SIRIS 2020). LÄS MER