Sökning: "konstfack 2017"

Visar resultat 11 - 15 av 105 uppsatser innehållade orden konstfack 2017.

  1. 11. Visual kei memes : Digital fanart i en nätgemenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Linnéa Lööf; [2017]
    Nyckelord :Meme; Visual kei; Nätgemenskap; Fanart; Fans; Deltagarkultur; bildpedagogik; Particiopatory culuture; Social media.;

    Sammanfattning : Med frågeställnigarna: Hur uttrycks visual kei memes som visuell kultur? Hur möjliggör en ungdomskultur som visual kei olika former av identiteter? Så studeras visual kei memes med en netnografisk metod och som form för kommunikation på nätet. Detta görs av memes insamlade under perioden 20 september till den 26 oktober 2017. LÄS MER

  2. 12. Schyssta Killar : Ett utforskande av mansroller och jämställdhet med fokus på män

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Textil

    Författare :Linea Matei; [2017]
    Nyckelord :Schyssta Killar; Linea Matei; Konst; Design; Textil tryck; hantverk; Skulptur; Färgning; Sömnad; Konstruktion; Skrädderi; Skjorta; Mansroller; Mansroll; jämställdhet; Feminism; Jämlikhet; Maktstrukturer; Förtryck; statistik; forskning; personliga berättelser; kön; könsidentitet; normer; könsnormer; samhälls strukturer; Hipster; Man; män; Pojkar; flickor; Tjejer; Killar; ickebinär; hen; Fatta man; Make Equal; Män för jämställdhet; Locker room talk; Fokus; Våldtäktskultur; kultur; Sverige; 2017; Konstfack; Textil; Craft; Kandidat; patinering; Karikatyr; Lyssna; Ljudverk; Intervjuer; Identitet; berättelser; uttalanden; Vad förlorar du på att vara man uppfostras till man?; bok; figur; Konstfack Vårutställningen 2017;

    Sammanfattning : Nice Guys A research of gender equality in Sweden 2017 focusing on men and men's roles. A study how I can shift focus from the victims to the perpetrators. A method of working with interviews, statistics, and studies in a combination with visual techniques and materials such as textile sculpture, print, painting and dyeing. . LÄS MER

  3. 13. Craft in violent dynamics

    Master-uppsats, Konstfack/Keramik & Glas

    Författare :Maria Fernanda Melgarejo Martinez; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In concrete words this master project is the exploration of violent dynamics through craft practices. Using performance as a method of creation in a collaborative project; clay as the main material, the maker’s body as the subject and sound as the space, having the possibility to transform and exchange their rolls during the creation process. LÄS MER

  4. 14. Prelitterär i en litterär värld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Isa Engström; [2017]
    Nyckelord :Prelitterär; analfabet; undervisning; pedagogik; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Här undersöks hur man som pedagog kan arbeta med prelitterära (en mer hoppfull omvandling av ordet ”analfabeter”). Jag har undersökt, med hjälp av olika workshops och lektioner i svenska, hur man kan närma sig läsinlärningen med hjälp av praktisk och teoretisk inlärning. LÄS MER

  5. 15. Regional fördelning av möjligheter : Ungas upplevelser av konst och kultur på sin hemort

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Veronika Teljing; [2017]
    Nyckelord :Kulturutbud; regionala skillnader; bildpedagogik;

    Sammanfattning : I den här undersökningen har jag ställt två frågor; Vilka möjligheter anser elever i små/mellanstora städer på inriktningen bild och form/estetik och media att de har att producera och konsumera visuell konst och kultur? Vad ser de för möjligheter/begränsningar om de vill fortsätta att utbilda sig eller jobba med visuellt skapande efter gymnasiet? Syftet har varit att få kunskap om hur närmiljön och framtidsutsikterna begränsar eller möjliggör bild-elevers skapande och deras syn på fortsatt arbete inom visuellt skapande efter gymnasiet. Även att få kunskap om hur elever kan motiveras i bildämnet och se möjligheter med ett ämne som ofta marginaliseras både i och utanför skolan. LÄS MER