Sökning: "kontroll över sitt arbete"

Visar resultat 21 - 25 av 164 uppsatser innehållade orden kontroll över sitt arbete.

  1. 21. ”VI ÄR INTE MEDARBETARE, VI ÄR BARA CHEFER” - EN KVALITATIV STUDIE OM KOMMUNENS FÖRSTA LINJENS CHEFERS PSYKOSOCIALA ARBETSMILJÖ

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Lina Lundberg; Rebecka Broberg; [2021-07-02]
    Nyckelord :psykosocial arbetsmiljö; gränslöst arbete; illegitima arbetsuppgifter; återhämtning; krav-kontroll och stödmodellen; krav och resursmodellen; Covid-19; första linjens chefer; systematiskt arbetsmiljöarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kommunens första linjens chefers upplevelse av hur kommunen arbetar med det systematiska arbetsmiljöarbetet genom att få ta del av deras upplevelse av den egna psykosociala arbetsmiljön. Studien ska också se över vilka organisatoriska förutsättningar som första linjens chef behöver för att få en bra psykosocial arbetsmiljö samt att kunna leda och utföra sitt arbete. LÄS MER

  2. 22. HUR STÅR DET TILL MED VETERINÄREN? En kvalitativ intervjustudie om veterinärers upplevelser av sin sociala arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Anna Mc Manus; [2021-02-17]
    Nyckelord :arbetsmiljö; stress; emotioner; organisationer;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att undersöka veterinärers upplevelse och hantering av sin sociala arbetsmiljö. Upplevelser och hanteringen av dessa ses här som emotionella och sociala processer inom en organisation. LÄS MER

  3. 23. Förskola i kris : Pedagogers krishantering i förskolan under covid-19 pandemin

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Margreth Engfors; [2021]
    Nyckelord :Crisis management; psychosocial work environment; educators; preschool; Covid-19; pandemic; frame factor theory; work level; social and organisational level; individual level; Krishantering; psykosocial arbetsmiljö; pedagoger; förskola; covid-19; pandemi; ramfaktorsteori; arbetsnivå; social- och organisationsnivå; individnivå;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka pedagogers uppfattning av krishanteringen i förskolan under covid-19 pandemin genom en analys av den psykosociala arbetsmiljön. Mätmetoden skapades av QPSNordic och diskuteras utifrån ett ramfaktorsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. Utom arbetsgivarens kontroll – en studie av arbetsmiljöansvaret och arbetsskadeförsäkringen då arbetstagaren arbetar hemifrån.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Veronica Westergård; [2021]
    Nyckelord :arbetsrätt; skadeståndsrätt; hemarbete; distansarbete; arbetsmiljö; arbetsmiljöansvar; arbetsplatsens utformning; arbetsskadeolycka; arbetsskadeförsäkring labour law; tort law; homework; telework; telecommuting; remote wor; employer’s responsibility for occupational safety and health; safety and health at workplace; work environment; formation of the workplace; workrelated injuries; occupational damage; occupational injury insurance; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att arbeta hemifrån har de senaste åren blivit allt vanligare. Inför framtiden spås att den fysiska, ordinarie arbetsplatsen kommer att bli än mindre viktig och att fler kommer att vilja arbeta på distans helt eller delvis. LÄS MER

  5. 25. Viljan att ha kontroll över sitt lärarskap : En kvalitativ studie om gymnasielärares upplevelser under pandemiåret

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Hedda Martinsson; Hana Takahashi; [2021]
    Nyckelord :covid-19; pandemi; coronapandemi; fjärrundervisining; distansundervisning; gymnasielärare; lärarskap; lärarprofession; kollegiet;

    Sammanfattning : När covid-19-pandemin bröt ut i Sverige under våren 2020 fanns en strävan att bromsa smittspridningen. Det gjorde att gymnasieskolorna pendlade mellan olika undervisningsformer utan någon vidare kontinuitet eller framförhållning. LÄS MER