Sökning: "kvalitativ metod kompetensbehov"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod kompetensbehov.

  1. 6. Att göra det svåra enkelt En kvalitativ studie om hur chefer i energibranschen uppfattar och konstruerar problem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Bergkrantz; Wilma Gullstrand; Vilma Lassila; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; kompetensbehov; problemkonstruktion; makt; chefer; handlingsutrymme; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Att göra det svåra enkelt En kvalitativ studie om hur chefer i energibranschen uppfattar och konstruerar problem Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 HP Författare: Johanna Bergkrantz, Wilma Gullstrand, Vilma Lassila Handledare: Christine Blomquist Fem nyckelord: Jämställdhet, kompetensbehov, problemkonstruktion, makt, chefer Forskningsfråga: Hur uppfattar och konstruerar chefer inom energibranschen problematiken med jämställdhet i kombination med kompetensbehovet? Vilka möjligheter till hantering upplevs? Studieobjekt: Energibolag i Sverige Syfte: Studien syftar till att söka djupare förståelse i hur ett företags ledare inom energibranschen hanterar och konstruerar det kombinerade problemet med jämställdhet och kompetensförsörjning Metod: En kvalitativ studie bestående av 8 semistrukturerade intervjuer har genomförts för att uppfylla syftet och svara på forskningsfrågan. Studien har antagit en abduktiv ansats med en socialkonstruktionistisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 7. Barnmorskors upplevelser och erfarenheter av sätesförlossningar

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Emilia Seldahl; Madelene Axberg; [2021]
    Nyckelord :Barnmorska; Erfarenheter; Förlossning; Kompetens; Sätesbjudning; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inför en förlossning kan barnet positionera sig med sätet nedåt i förlossningskanalen, vilket kallas för att barnet ligger i sätesbjudning. När detta förekommer kan förlossningen ske endera vaginalt eller genom kejsarsnitt. LÄS MER

  3. 8. Lärande och undervisning med surfplattan i fokus : En studie om barns och förskollärares digitala färdigheter och kompetensbehov i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Marina Hellberg; [2020]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; förskola; surfplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har en kvalitativ ansats och tar som utgångspunkt ett sociokulturellt perspektiv. Syftet med denna studie är att beskriva och diskutera förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg, med särskilt fokus på surfplattan i undervisningen, samt deras syn på och arbete med barns lärande och digitala kompetenser i förskolans pedagogiska verksamhet. LÄS MER

  4. 9. Elevhälsoteamets Tankar kring Fysioterapeuter i skolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Vincent Franklind; Joakim Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Children and youth; Student health; inactivity; Stress; Physiotherapy; Barn och ungdom; Elevhälsa; inaktivitet; Stress; Fysioterapi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk inaktivitet och mental ohälsa ökar bland barn och ungdomar i Sverige. Forskning visar att beteenden som barn har ofta fortsätter i vuxen ålder, och att fysisk aktivitet är positivt för både hälsan och studieresultat. Trots detta finns det nästan inga fysioterapeuter i den svenska skolan. LÄS MER

  5. 10. “Jag sjunger hellre än bra”- Musikstunder i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar och erfarenheter om musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Love Djäkner; Sofie Vengelin; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Hermeneutik; Instrument; Kompetens; Musik; Musikstunder; Pedagoger.;

    Sammanfattning : Syftetmedstudienvarattutifrånläroplanensmålomattarbetamedmusikiförskolanundersöka                en grupp pedagogers uppfattningar och erfarenheter i arbetet med planerade musikstunder i            förskolan. Detta för att bidra till ökad förståelse om arbetet med musikstunder i förskolan. LÄS MER