Sökning: "kvalitativ textanalys jämförande"

Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade orden kvalitativ textanalys jämförande.

  1. 21. Sydafrikas och Sveriges läroplan i ett bedömningssystem : En jämförelse om de olika sätten att bedöma barn på - ett dilemma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Therese Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Sweden; South Africa; qualitative text analysis; comparative analysis; preschool; assessment; evaluation; pedagogical documentation; Sverige; Sydafrika; kvalitativ textanalys; jämförande analys; förskola; bedömning; utvärdering; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : This is a comparative study based on text analysis of South Africa's and Sweden's curriculum. The purpose of the study is to get an understanding and awareness of the meaning and content of the curricula concerning child assessment. Its focus is to find out about similarities and differences of the assessment and evaluation processes. LÄS MER

  2. 22. Hållfasthetslära i teknikläroböcker : En jämförande innehållsanalys av läroböcker i teknik för grundskolan årskurs 7-9 samt gymnasiet årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Michael Östh; Hans Strandberg; [2019]
    Nyckelord :technology; strength of materials and solid mechanics; strength theory materials; textbooks; text analysis; elementary school; upper secondary school; subject plan; central content.; teknik; hållfasthet; material; läroböcker; textanalys; grundskolan; gymnasieskolan; kursplan; ämnesplan; centralt innehåll;

    Sammanfattning : Hållfasthetslära är ett viktigt och centralt område inom ingenjörsutbildningar. Men att ha grundläggande kunskap om vad som gör konstruktioner hållfasta är dock något som inte enbart bör vara förbehållet ingenjörer, utan det är även ett område som tillhör allmänbildningen. LÄS MER

  3. 23. Idrottslärares pedagogiska uppdrag : - En komparativ studie mellan åren 1919, 1969 och 2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Rasmus Ström; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; läroplansteoretiskt perspektiv; jämförande perspektiv; koder.;

    Sammanfattning : Vad som benämns vara idrottslärares pedagogiska uppdrag kan vara svårt att med säkerhet fastställa, till viss del beroende på att idrottslärarprofessionen historiskt sett varit ett yrke som genomgått stora förändringar. Syftet med denna undersökning är att ta reda på vad som betonas vara idrottslärarens pedagogiska uppdrag och hur detta har förändrats mellan åren 1919, 1969 och 2011. LÄS MER

  4. 24. Hur framställs centrala begrepp och fenomen i textböcker i NO-ämnena för mellanstadiet? : En kvalitativ, multimodal analys av hur text och bild interagerar samt hur metaforiskt språk används vid framställningen av ämnesområdet kraft och rörelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anton Asplund; Anton Andersson; [2019]
    Nyckelord :textböcker; naturvetenskap; begreppsförståelse; multimodalitet; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur texter och bilder i textböcker i NO-ämnena för mellanstadiet, interagerade vid framställningen av centrala begrepp inom ämnesområdet kraft samt rörelse. En del av syftet var även att få kunskap om hur metaforiskt språk användes vid framställningen av begreppen. LÄS MER

  5. 25. Hållbara städer i praktiken -En jämförande studie mellan Hammarby Sjöstad och Tangshan Bay Eco-city med utgångspunkt i planering utifrån hållbara modeller och hållbart stadsbyggande.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Halldin; Elin Helgesson; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; hållbara städer; hållbar planeringsmodell; Hammarby Sjöstad; Tangshan Bay Eco-city; SymbioCity;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har sedan 1987 definierats enligt Brundtlandrapporten "Vår gemensamma framtid" som en utveckling där dagens generations behov tillfredsställs utan att äventyra framtida generationers möjlighet att tillfredsställa sina behov. Mångtydigheten i begreppet hållbar utveckling har däremot skapat en diskussion i samhället om vad som ska ingå i tolkningen av begreppet och år 1992 i Rio de Janeiro hölls en konferens där man arbetade fram ett program för en hållbar samhällsutveckling, Agenda 21, ett handlingsprogram för det 21:a århundradet. LÄS MER