Sökning: "lärare media kau"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden lärare media kau.

  1. 21. Rör på dig, så mår du bättre : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattnignar om hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Lindh; [2014]
    Nyckelord :Hälsa; Hälsoundervisning; Lgr 11; Patogent; Salutogent.;

    Sammanfattning : Varje dag kan du i någon av våra största kvällstidningar läsa om hälsa, utrymmet för hälsa har ökat både i media och samhället. Hälsa som begrepp är både brett och svårdefinierat och har även förändrats genom åren. LÄS MER

  2. 22. ”Nu har vi var sin dator – nu finns inga hinder!” : Om musiklärarens användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Claes Nilsson; [2013]
    Nyckelord :digital tools; music teacher; teaching situations; frame factor; digitala verktyg; musikpedagog; läromiljöer; ramfaktorer;

    Sammanfattning : De flesta av oss har säkert erfarenhet av hur digitala verktyg kan vara en hjälp på många områden i vardagen. Det går att fastslå att fler och fler funktioner och tjänster i vårt samhälle digitaliseras på olika sätt och i många yrkesgrupper verkar digitala hjälpmedel vara ett självklart inslag. LÄS MER

  3. 23. Det vidgade textbegreppet i teori och praktik

    M1-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Yessica Dahlman; [2013]
    Nyckelord :: teaching; the expanded conception of text; new media; new technique; upper school; upper secondary school; undervisning; det vidgade textbegreppet; nya medier; ny teknik; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur användningen av det vidgade textbegreppet ser ut i praktiken hos några aktiva lärare som arbetat i skolan cirka 20 år. Jag fann det vara av intresse att undersöka hur mer erfarna lärare hanterat de nya medierna i sin pedagogiska verksamhet. LÄS MER

  4. 24. Tolkning, tycke och andra förutsättningar : Om olika textmedier i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Moberg; [2013]
    Nyckelord :teaching of literature; the subject of Swedish; text selection; expanded text concept; multimodality; compulsory school years 7-9; syllabus; litteraturundervisning; svenskämnet; textval; det vidgade textbegreppet; multimodalitet; grundskolan år 7-9; kursplan;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets kommentarmaterial till kursplanen i svenska i Lgr 11, är betydelsen av det så kallade “vidgade textbegreppet” fortfarande viktigt i svenskundervisningen, trots att begreppet i sig inte används längre. Betyder det att olika slags medier är vanligt förekommande i svenskundervisningen, och särskilt i litteraturundervisningen? Den här uppsatsen behandlar omständigheterna kring de textmedier som man väljer i litteraturundervisningen och ämnar besvara följande frågor: ● Vilka begrepp och uttryck nämns i kursplanen i svenska i Lgr 11 och hur används de? ● Vilken betydelse lägger en svensklärare i dessa begrepp och uttryck och hur används de generellt? En analys av kursplanen i svenska, fokuserad på begreppsanvändning i anknytning till litteraturundervisning, lägger grunden som sedan byggs vidare på med en undersökning av en yrkesverksam svensklärare och hennes elever, samt en utforskning av hur utvalda begrepp används utanför skolans värld. LÄS MER

  5. 25. Bloggen är en del av barnens verklighet : Lärares och föräldrars syn på bloggar som redskap för läs- och skrivutveckling

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Britt Svensson; [2013]
    Nyckelord :Blog; digital competence; reading and writing development; knowledge standards for Swedish; Klassblogg; blogg; läs- och skrivutveckling; kunskapskrav i svenska; digital kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie har till uppgift att undersöka hur lärare och föräldrar ser på klassbloggen som redskap i den tidiga läs- och skrivinlärningen, i syfte att visa på vilket sätt arbetet med blogg kan bidra till att uppfylla kunskapskraven i Lgr 11.   Undersökningen gjordes via webbenkäter. LÄS MER