Sökning: "lärare media kau"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden lärare media kau.

  1. 16. "Fakta om förintelsen är en sak, men skönlitteraturen ger en helt annan förståelse…" : En studie av hur värdegrundsarbete relaterat till rasism och främlingsfientlighet implementeras i svenskundervisningen – ur fyra gymnasielärares perspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Hölscher; [2015]
    Nyckelord :School; high school; teacher; student; xenophobia; racism; verbal abuse; GY 11; syllabus for Swedish Language Arts; the Education Act; values; pedagogy; fiction; literary discussions; Skola; lärare; elev; främlingsfientlighet; rasism; kränkning; Skolverket; GY 11; kursplan i svenska; Skollagen; värdegrund; pedagogik; skönlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är skrivet med syftet att få inblick i hur svenskläraren implementerar värdegrundsarbete relaterat till främlingsfientlighet och rasism i svenskämnet, genom skönlitteratur, andra texter eller media. Ett delsyfte är att undersöka huruvida läraren tillämpar någon av de teoretiska utgångspunkterna kritisk teori eller critical literacy vid litteraturläsning eller studier av andra texter eller medier (Tyson 2003 och Janks 2013). LÄS MER

  2. 17. Läraryrket - Ett yrke On Demand : En kvantitativ studie om högstadielärares kontakter med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Andreas Åkerström; [2015]
    Nyckelord :Work environment; Students; Parents; Compulsory school tears 7 to 9; Teachers; Stress; Time Use; Guardians; Arbetsmiljö; Elev; Föräldrar; Högstadiet; Lärare; Stress; Tidsanvändning; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Ett gott samarbete mellan lärare och vårdnadshavare är en av de viktigaste förutsättningarna för att uppfattas som en bra lärare. Detta kan bidra till en ökad administrativ belastning, vilket kan bidra till ökad stress och minskad tid för att förbereda undervisning. LÄS MER

  3. 18. Historielärares uppfattningar om en ny läroplan : En kvalitativ intervjustudie om fyra gymnasielärares uppfattningar av införandet av den senaste läroplanen Lgy11 och hur deras undervisning har påverkats av denna förändring.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Lundberg; [2015]
    Nyckelord :curriculum; history; didactics; teacher; läroplan; historiedidaktik; lärare;

    Sammanfattning : In 2011, the Swedish National Agency of Education introduced a new national curriculum including the compulsory school and upper secondary school. The new curriculum has been widely discussed by media and in the schools. LÄS MER

  4. 19. Fyra lärare är fler än tre youtube-videor...eller? : Om gitarrlärares syn på användningen av digitala verktyg och sociala medier i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Kristoffer Toth; [2015]
    Nyckelord :digital tools; social media; music education; socio-cultural perspective; digitala verktyg; sociala medier; musikundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på gitarrlärares uppfattningar om konsekvenserna av hur olika digitala verktyg och sociala medier används i gitarrundervisningen på musikutbildningar på olika nivåer. För att uppnå detta syfte har jag intervjuat fyra verksamma gitarrlärare. LÄS MER

  5. 20. Digitala och sociala medier i undervisningen för elevers ökade motivation, delaktighet och måluppfyllelse.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Signhild Olsson; [2014]
    Nyckelord :One-to-one; ICT; digital media; social media motivation; 1-1; En-till-en; IKT; ICT; digitala medier; sociala medier; motivation; 1-1;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine both 1) how aware teachers in a specific area are about ICT tools in teaching ; and 2) how likely teachers are to use ICT tools to reverse the trend of unmotivated students and low achievement scores . I will look for answers through the following questions: How extensive is the knowledge of the teachers on digital and social media in education? How have teachers in the past year used various social media in their teaching? In what grade does ICT-supported teaching lead to higher motivation, participation and achievement? Is there a difference between the sexes, different stages (1-3, 4-6, 7-9) and number of years in the profession in knowledge of and openness to the use of ICT in education? The method used is a questionnaire in which a number of respondents have answered a number of questions about ICT tools in teaching. LÄS MER