Sökning: "läroplan miljö förskola"
Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade orden läroplan miljö förskola.
11. Rörelse och fysisk aktivitet : En studie om pedagogers förhållningssätt och kunskap om rörelse och fysisk aktivitet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och utmaningar som förskollärare upplever i att erbjuda och stimulera barn till fysisk aktivitet på förskolan. Syftet var vidare att jämföra likheter och skillnader mellan förskolor med uttalad och outtalad rörelseinriktning. LÄS MER
12. Högläsning i förskolan : Hur pedagogers förhållningssätt under högläsning kan främja barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den här studien handlar om högläsning i förskolan med fokus på dess betydelse för barns språkutveckling. Under vår utbildning har högläsningens betydelse för barns språkutveckling uppmärksammats. LÄS MER
13. “När Du och Jag möts” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med språk- och kommunikationsstöd i förskolans utomhusmiljö utifrån ett relationellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det är en mänsklig rättighet att kunna kommunicera med sin omvärld och en fungerande kommunikation kan ses som en förutsättning för såväl lärande som delaktighet (Specialpedagogiska skolmyndigheten 2021). Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98/18) ska förskolans miljö vara tillgänglig för alla barn och inspirera till samspel och utforskande av omvärlden. LÄS MER
14. Lek och undervisning i förskolan : När leken används som ett medel för undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om lek och undervisning i förskolan samt hur dessa två fenomen förhåller sig till varandra utifrån barnens perspektiv och förskollärarnas arbetssätt. Eftersom begreppet undervisning tillkom i förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ganska nyligen ansåg vi att det skulle vara intressant att forska kring detta mera ingående. LÄS MER
15. Tror ni inte pappa Rudolf pruttar? : Förskollärares frågor under boksamtal i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Boksamtal i förskolan har i flera forskningsstudier visats vara positivt för barnens språkutveckling. I sådana samtal kring böckers innehåll kan förskollärare ställa frågor för att exempelvis knyta till barns erfarenheter, tankar och känslor. LÄS MER