Sökning: "ledande lek"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ledande lek.

  1. 1. Barns maktpositioneringar i den fria leken : En kvalitativstudie i hur barn använder makt, motstånd och normer i den fria leken inomhus.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Lindh; Beatrice Karlsson; [2024]
    Nyckelord :power; free play; positions; material; toys; over ordered power and lower power.; Makt; fri lek; positioneringar; material; leksaker; över och underordnad makt;

    Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar är för att bidra med en ökad insikt om uppkomsten av maktpositioneringar i barns fria lek inomhus. Studien vill också ge en insikt om material har en påverkan när det kommer till barns makt i den fria leken inomhus. För att kunna få empiri kommer vi att använda oss av deltagande observationer. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbete med språkutveckling för barn med annat modersmål : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Oboroceanu; Fatima Kouzaili; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; language development; methods; preschool;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar språkfrämjande med barn som inte har svenska som modersmål. Vi ville genom denna studie ta reda på hur de arbetar med att främja barns språkutveckling i det svenska språket samt vilka metoder och verktyg de använder som stöd i arbetet. LÄS MER

  3. 3. Spontant eller planerat för kreativitetens skull? : En vetenskaplig essä om barns skapande och pedagogiska förhållningssätt i ateljén

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann Nyström; [2020]
    Nyckelord :Kreativitet; skapande; undervisning; lek; Reggio Emilia; den tredje pedagogen; hantverkspedagogik; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om barns kreativa skapande i ateljén och hur vi kan förstå och förhålla oss till kreativitet som fenomen och begrepp i en förskolekontext. Den gestaltande delen beskriver en situation som belyser barns olika sätt att närma sig skapande verksamhet och svårigheten att välja ett pedagogiskt förhållningssätt som passar hela gruppen. LÄS MER

  4. 4. Alla barns lekplats : En studie om tillgängligheten på lekplatser

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Fatima Abdul Al; [2017]
    Nyckelord :Wheelchair; child; playground; wheelchair-bound; availability; usability; disability; reduced mobility; Rullstol; barn; lekplats; rullstolsburen; tillgänglighet; användbarhet; funktionsnedsättning; nedsatt rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Sverige har länge varit ledande inom tillgänglighet. Genom införandet av begreppen ”tillgänglighet” och ”användbarhet” har man genom Plan- och bygglagen och Boverkets riktlinjer ställt krav på den fysiska miljön. Ca 7 000 barn i Sverige är rörelsehindrade. Ungefär hälften av dessa barn använder en rullstol. LÄS MER

  5. 5. Kamratskap i förskolan - att arbeta för en inkluderande miljö / Friendship in preschool - working towards an inclusiv environment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Ahlström; Anna Weiland; [2016]
    Nyckelord :Inneslutning; Kamratkultur; Utanförskap; Ömsesidighet;

    Sammanfattning : AbstractStudiens övergripande syfte är att undersöka hur barn och pedagoger ser på Kamratskap och dess betydelse i förskolan. Med utgångspunkt i läroplanen för förskolan (1998, reviderad 2010), vilken lyfter vikten av att pedagoger har en god förmåga att se och förstå samspelet mellan barnen i gruppen, har studiens syfte formats. LÄS MER