Sökning: "målgrupp sport"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden målgrupp sport.

  1. 1. De främst förekommande skadelokalisationerna inom padeltennis; skadeförekomst samt analys av förhållandet mellan kön, ålder och spelarnivå : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rania Al-Hadithi; Malin Sigurdsson; [2023]
    Nyckelord :Acute injuries; racket sports; injury panorama; overuse injuries; Akuta skador; racketsport; skadepanorama; överbelastningsskador;

    Sammanfattning : Bakgrund: Padeltennis, en sport som på kort tid ökat explosionsartat i Sverige och lockat till sig många utövare- unga som gamla, tränade som otränade, kvinnor som män. Att börja med en ny sport kan innebära nya påfrestningar på kroppen, däribland många repetitiva slag som kan leda till överbelastningsskador samt akuta skador som det visat sig i studier för idrottare. LÄS MER

  2. 2. Mer än bara en sport : En kvalitativ studie om behovet av tillgänglighet av lagidrott och hur den kan främja social delaktighet för ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linnéa Rundberg; Felicia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Youths; young adults; intellectual disability; team sports; social participation; f-words; para sports; Ungdomar; unga vuxna; intellektuell funktionsnedsättning; lagidrott; social delaktighet; f-words; parasport;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning (IF) inte deltar i lagidrott i samma mån som andra ungdomar. Forskningen pekar på anpassningar som krävs för att möjliggöra deltagandet i en lagidrott, så som anpassningar på träningar, kompetenta tränare, anpassad kommunikation baserad på individens förmåga och stöd från familj eller anhöriga. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av barn och ungdomar med utländsk bakgrund : En kvalitativ undersökning om idrottsföreningar och RF-SISUs arbete med att inkludera barn och ungdomar med utländsk bakgrund i idrott

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jonathan Hinz Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Children and youths; Foreign background; Inclusion; RF-SISU Varmland; Sport association; Barn och ungdomar; Idrottsföreningar; Inkludering; RF-SISU Värmland; Utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inkludering av barn och ungdomar med utländsk bakgrund är viktigt för att idrotten ska vara inkluderande för alla. Tidigare undersökningar visar att personer med utländsk bakgrund har svårigheter att bli en del av idrott på grund av språkliga brister, föräldrar, kultur, socioekonomisk status och ekonomi. LÄS MER

  4. 4. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  5. 5. Fatta Galoppen - Syns du inte, finns du inte! : En kvalitativ fallstudie om hur en sportorganisation kan skapa ett starkare varumärke.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Louise Arnshed; [2021]
    Nyckelord :Brand associations; brand awareness; brand equity; brand identity; brand image; integrated brand communications; Integrerad varumärkeskommunikation; varumärkesassociationer; varumärkesidentitet; varumärkesimage; varumärkeskapital; varumärkeskännedom;

    Sammanfattning : Problembakgrund: Sportorganisationer, lag och atleter har allt mer börjat ses som varumärken. Precis som att ett varumärke anses vara den absolut mest värdefulla tillgången för ett företag, är det en minst lika värdefull tillgång för sportorganisationer. LÄS MER