Sökning: "master musikpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden master musikpedagogik.

  1. 1. Bland mästare och mentorer: En studie av hur kompositionslärare beskriver arbetssätt för kompositionspedagogiskt lärande och övning på gymnasie- och folkhögskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2021]
    Nyckelord :Kompositionspedagogik; Tonsättare; Kompositör; Komponist; Scaffolding; Mästarlära; Tekniskt hantverk; Kreativt hantverk; Imitation; Tradition; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Composition pedagogy; Composer; Master teaching; Technical craftmanship; Creative craftmanship; Practice; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : "Among Masters and Mentors" is a thesis which aims to investigate how four composition teachers in college preparatory music education programs view their teaching compared to their craftmanship as composers. The study has a special focus on the independent practice of composition and examines how the teachers themselves practice and which aspects of this they wish to transfer into their teaching. LÄS MER

  2. 2. Se men inte röra - Före detta gymnasieelevers upplevelser av fysisk kontakt och relationen med deras sångpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andrea Tjäder; [2019]
    Nyckelord :fysisk kontakt; mästare – lärling; relationellt ledarskap; sångmetodik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; master – apprentice; physical contact; relational leadership; singing teaching; vocal pedagogy; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar sånglektionens sociala klimat. Speciellt fokus läggs på den fysiska interaktionen mellan sångpedagog och elev. Bakgrunden till studien finns i spåren efter #metoo då bland annat ett par pedagoger från svenska musikhögskolor fick lämna sina tjänster efter anklagelser om sexuella trakasserier under lektionstid. LÄS MER

  3. 3. Trygghet, studiero och musik. Musikelevers ord om vad de behöver för att känna trygghet och studiero på gruppundervisningen i musik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linda Wahlgren; [2018]
    Nyckelord :Elevhälsa; musik; musikpedagogik; psykisk miljö; studiero; trygghet: utbildningsvetenskap Educational science; mental environment; music; music education; safety; student health; study environment; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Orden trygghet och studiero återfinns i Skollagen (SFS: 2010:800). Som en elev som inte kände trygghet under min egen skolgång och nu med en ämneslärarutbildning i musik i ryggen har mitt fokus hamnat på lärarens uppgift och möjligheter att skapa trygghet och studiero för elever, och mer specifikt för de elever som jag kommer undervisa i musik. LÄS MER

  4. 4. ”Det folk som dansar och sjunger” Reflektioner över traditionsöverföring i uyghurisk kultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Nilufar Alim; [2017]
    Nyckelord :gehörsinlärning; Mukam Educational Science; tradition; Mästarlära; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Music Education; master apprenticeship; learning by ear; Mukam; Performing Arts;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how traditions are transmitted from one generation to the next in the Uyghur ethnic music tradition of current China. The research questions are: How does the transmitting of knowledge look like in the Uyghur tradition in an informal and in a formal context? Also how does the traditional music development look like and which role does the music have in the society today? In qualitative interviews I have searched for answers to these questions. LÄS MER

  5. 5. Att lära sig spela bluegrass- En intervju med fyra bluegrassmusiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Daniel Olsson; [2017]
    Nyckelord :authenticity; informal learning; intercultural learning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; autenticitet; informellt lärande; Bluegrass; interkulturellt lärande; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Bluegrass är en musikstil som har sitt ursprung i USA och är egentligen även där en ganska liten genre. Musiken existerar utanför USA men möjligheterna för en person att lära sig genren är ganska få. LÄS MER