Sökning: "matematik grundskolans tidigare"

Visar resultat 1 - 5 av 188 uppsatser innehållade orden matematik grundskolans tidigare.

  1. 1. ”Det har inte varit svårt att gå till skolan men svårt i skolan”. En kvalitativ intervjustudie om ungdomars syn på orsaker till sina svårigheter i matematik och hur svårigheterna hade kunnat minimeras eller avhjälpas.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Eneroth; [2023-02-16]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; lärare-elev-relationer; delaktighet; övergångar;

    Sammanfattning : I Sverige på 2000-talet finns en stark förväntan i samhället att elever studerar minst grundskolans nio år och därefter tre år på gymnasiet. Om en elev inte klarar godkänd nivå i grundskolan i ett eller flera av de ämnen som kallas kärnämnen, engelska, matematik och svenska, får eleven gå ett eller flera år på gymnasiets introduktionsprogram tills kunskaperna bedöms som tillräckliga enligt betygskriterierna i årskurs nio. LÄS MER

  2. 2. Särskild begåvning i matematik : Lärares erfarenheter av identifiering och undervisning av särskilt begåvade elever i matematik i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; högpresterande elever; lärarkompetens; matematik; särbegåvning; särskilt begåvade elever; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter av att identifiera särskilt begåvade elever i matematik samt lärares erfarenheter av att undervisa dessa elever. Studien syftar vidare till att undersöka eventuella hinder kopplade till detta. LÄS MER

  3. 3. Variera för att effektivisera? : En litteraturstudie av variationsteorins användning inom matematikdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Jangbrand Shala; Sabina Johansson; [2023]
    Nyckelord :variation theory; learning study; didactics of mathematics; primary school; variationsteorin; learning study; matematikundervisning; F-3; grundskola;

    Sammanfattning : Matematik är ett komplext ämne som upplevs som svårt av många elever, därför behöver undervisningen ge goda förutsättningar för att utveckla elevers matematikkunskaper. En teoretisk grund som används av allt fler lärare och skolor för att utveckla matematikundervisningen är variationsteorin. LÄS MER

  4. 4. Hur är det att orkestrera och delta i matematiska samtal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; matematik; matematiska samtal; lärarperspektiv; elevperspektiv; engagemang; motivation;

    Sammanfattning : Grundskolans muntliga matematikundervisning behöver vara utformad så att den motiverar och engagerar eleverna. Tidigare forskning visar att utforskande matematiska samtal i helklass främjar elevers lärande och om de orkestreras på rätt sätt ska de engagera eleverna till att gemensamt nå kunskap genom att de delger och lyssnar på varandras matematiska tankar. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande och dess inverkan på matematiska prestationer och resonemangsförmåga under grundskolans tidiga år. : En systematisk litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Glittmark; Frida Hansen; Elinor Filén Wessberg; [2023]
    Nyckelord :mathematics; cooperative learning; reasoning; problem solving; matematik; kooperativt lärande; resonemang; problemlösning;

    Sammanfattning : This systematic literature review aimed to investigate what previous research showed regarding cooperative learning methods on students' performance and reasoning skills in mathematics. This is because international surveys such as the Program for International Student Assessment (PISA) and Trends In International Mathematics and Science Study (TIMSS) have shown low results. LÄS MER