Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers perspektiv på matematikundervisning

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Özlem Varol; [2023]
    Nyckelord :students; mathematics education; attitudes; achievement; motivation.; elever; matematikundervisning; attityder; prestation; motivation.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas syn på matematikundervisningen. Undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Studien inkluderade sju gymnasieelever från tre olika skolor, program och årskurser. Intervjuerna spelades in och transkriberades. LÄS MER

  2. 2. En analys av elevernas attityder och strategier vid problemlösning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Christian Svedenkrans; [2019]
    Nyckelord :attitude; secondary school; mathematics; problem solving; thematic analysis; attityd; grundskola; matematik; problemlösning; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bättre förstå vilka attityder och strategier som framkommernär elever löser matematiska problem samt att pröva om det går att påvisa några sambandmellan elevernas attityd till matematisk problemlösning och deras problemlösningsförmåga.Undersökningen gjordes med hjälp av en kvalitativ studie av fyra elever i slutet av årskurs 8. LÄS MER

  3. 3. Pojkars och flickors matematiska mindset : En kvalitativ studie med elever i årskurserna 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingrid Anundi; Camilla Petersson; [2019]
    Nyckelord :girls; boys; mathematics; mindset; grades 2 and 3; flickor; pojkar; matematik; mindset; årskurs 2 och 3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och jämföra pojkars respektive flickors matematiska mindset i årskurserna 2 och 3. Detta görs genom att beskriva vad pojkarna respektive flickorna anser utmärka personer som är matematiskt duktiga, vad gemene man behöver göra för att bli matematiskt duktig, samt deras syn på sin egen förmåga i matematikämnet. LÄS MER

  4. 4. Den ideella räknestugans matematik : Volontärers föreställningar om och undervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Linus Lind; [2019]
    Nyckelord :mathematical beliefs; supplementary tutoring; mathematical instruction; non-profit education; upper secondary school; föreställning om matematik; extraundervisning; matematikundervisning; ideell undervisning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I det svenska undervisningslandskapet har extraundervisning, från både privata och offentliga aktörer, under senaste decenniet fått en mer och mer betydelsefull och naturlig plats. Där både ideella och vinstdrivande organisationer under de senaste årtionden erhållit statliga subventioner eller bidrag. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares syn på muntlig matematikför elever med matematiksvårigheter : En innehållsanalytisk studie om stödjande faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Jacobsson; Johan Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Content analysis; teachers viewpoint; oral mathematical communication skill; mathematics; student with difficulties with mathematics; grade 9; national test; assesment; Innehållsanalys; lärares synsätt; muntlig matematisk kommunikationsförmåga; matematik; elever med matematiksvårigheter; årskurs 9; nationella prov; bedömning;

    Sammanfattning : Matematik har ett unikt ämnesspråk som elever behöver behärska både skriftligt som muntligt. Brister i den muntliga matematiska kommunikationsförmågan bidrar till att elever med matematiksvårigheter inte får godkänt betyg i matematik för årskurs 9. LÄS MER