Sökning: "media undervisning"

Visar resultat 36 - 40 av 244 uppsatser innehållade orden media undervisning.

  1. 36. Formeringen av en ämneskanon? : Ämnesfokus och medborgarideal i läroböcker för samhällskunskap, 1972–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hugo Stiernstedt; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ämneskanon; ämnesformering; gymnasieskolan; läroböcker; läroplaner; medborgarideal;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker till vilken grad man kan urskilja framväxten av en ämneskanon i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. Samhällskunskap är ett relativt ungt skolämne och har en spretig akademisk förankring. Vissa forskare menar att detta leder till att samhällskunskap är ett vagt och spretigt ämne som är svårt att rama in. LÄS MER

  2. 37. "Läroplanen kräver att vi undervisar i det men någon utbildning har vi inte fått" : En kvalitativ studie om sociala mediers nya roll i samhällskunskapsundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Huvell; [2022]
    Nyckelord :sociala medier; lärare; undervisning; samhällskunskap; kritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Skolan behöver uppdateras och förändras i takt med samhället. En av skolans största utmaningar just nu är digitaliseringen och en ökad användning av sociala medier bland unga. LÄS MER

  3. 38. Digital undervisning - här för att stanna?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jackline Georgsson; Sofie Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :Internal Communication; Internal Communication Satisfaction; Digital Education; COVID-19; Student; Swedish Universities; Communication Satisfaction Questionnaire; Media Richness Theory; Technology Acceptance Model; Internkommunikation; Intern kommunikationstillfredsställelse; Digital undervisning; Studenter; Svenska universitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : In March 2020 the novel coronavirus COVID-19 forced Swedish universities to transfer from face-to-face learning to digital education. From one day to another, students could no longer interact with other students and teachers in a traditional classroom. LÄS MER

  4. 39. Vilka var vi som grävde guld i USA? : Om banal nationalism under fotbolls-VM 1994

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Per Börjegren; [2021]
    Nyckelord :Sweden; 20th century; banal nationalism; World Cup; football; national discourse; national community; history teacher; Sverige; 1900-tal; banal nationalism; fotbolls-VM; nationell diskurs; nationell gemenskap; historielärare;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera uttryck för banal nationalism i svenska dagstidningar under världsmästerskapen i fotboll för herrar i USA 1994. Dels för att vidga begreppet nationalism, dels bidra med exempel på hur den kan synliggöras i vardagliga sammanhang och därigenom riskerar reproducera nationella föreställningar. LÄS MER

  5. 40. Gamification inom MOOCs : Framsteg och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Oscar Frank; [2021]
    Nyckelord :Massive Online Open Course; MOOC; gamification; litteraturstudie; motivation;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen utforskar tidigare litteratur på gamification inom Massive Online OpenCourses (MOOCs) för att undersöka hur gamification uppfattas som ett verktyg i MOOCs.Analysverktyget som används är en kvantitativ innehållsanalys som avgränsar genomsökningentill 17 publikationer om gamification i MOOC. LÄS MER