Sökning: "media undervisning"
Visar resultat 36 - 40 av 244 uppsatser innehållade orden media undervisning.
36. Formeringen av en ämneskanon? : Ämnesfokus och medborgarideal i läroböcker för samhällskunskap, 1972–2021
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker till vilken grad man kan urskilja framväxten av en ämneskanon i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. Samhällskunskap är ett relativt ungt skolämne och har en spretig akademisk förankring. Vissa forskare menar att detta leder till att samhällskunskap är ett vagt och spretigt ämne som är svårt att rama in. LÄS MER
37. "Läroplanen kräver att vi undervisar i det men någon utbildning har vi inte fått" : En kvalitativ studie om sociala mediers nya roll i samhällskunskapsundervisningen för årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Skolan behöver uppdateras och förändras i takt med samhället. En av skolans största utmaningar just nu är digitaliseringen och en ökad användning av sociala medier bland unga. LÄS MER
38. Digital undervisning - här för att stanna?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : In March 2020 the novel coronavirus COVID-19 forced Swedish universities to transfer from face-to-face learning to digital education. From one day to another, students could no longer interact with other students and teachers in a traditional classroom. LÄS MER
39. Vilka var vi som grävde guld i USA? : Om banal nationalism under fotbolls-VM 1994
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera uttryck för banal nationalism i svenska dagstidningar under världsmästerskapen i fotboll för herrar i USA 1994. Dels för att vidga begreppet nationalism, dels bidra med exempel på hur den kan synliggöras i vardagliga sammanhang och därigenom riskerar reproducera nationella föreställningar. LÄS MER
40. Gamification inom MOOCs : Framsteg och utmaningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Den här uppsatsen utforskar tidigare litteratur på gamification inom Massive Online OpenCourses (MOOCs) för att undersöka hur gamification uppfattas som ett verktyg i MOOCs.Analysverktyget som används är en kvantitativ innehållsanalys som avgränsar genomsökningentill 17 publikationer om gamification i MOOC. LÄS MER