Sökning: "media undervisning"

Visar resultat 41 - 45 av 244 uppsatser innehållade orden media undervisning.

  1. 41. Litteraturöversikt om utmaningar i religionsundervisningen i ett mångkulturellt klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Basmina Safi; [2021]
    Nyckelord :Värderingar; felrepresentation; religionsundervisning; mångkulturalitet; sekularitet; hjälpmedel;

    Sammanfattning : I takt med att globaliseringen blir alltmer omfattande, har många människor valt att röra sig övernationsgränser och i bagaget har de med sig sina religiösa övertygelser. Religion har alltid varit etthett debatterat ämne och det senaste decenniet har ämnet frekvent varit framträdande i media. LÄS MER

  2. 42. När verkligheten knackar på – släpper vi in den? : En kvantitativ undersökning i hur och varför geografilärare använder medier i sin undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Madelene Sjödén; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; geography teaching; media; media literacy; progressivism; Digitalisering; geografiundervisningen; medier; medialitteracitet; progressivism;

    Sammanfattning : Geografiämnets komplexa sammansättning gör att det vidrör många aspekter av våra liv och för att detta ska avspeglas i geografiundervisningen måste särskild uppmärksamhet riktas mot livet utanför klassrummet och hur det kan plockas in i undervisningen. Denna studie syftar därför till att undersöka hur och varför geografilärare använder sig av medier i undervisningen. LÄS MER

  3. 43. Lekens betydelse för matematisk begreppsutveckling i förskoleklass : En nanlys av lärares inlägg på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Madeleine Josefsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool class; mathematics; conceptual understanding; play; teaching; social media; Förskoleklass; matematik; begreppsförståelse; lek; undervisning; sociala medier;

    Sammanfattning : Mathematics is a subject that contains many different concepts that are ultimately important for students to have knowledge of in order to cope with the subject, but also everyday situations. The teaching of mathematics often means that the students get to meet mathematics by working through the mathematics textbook, where an alternative could be to let the students meet mathematics and its concepts through play. LÄS MER

  4. 44. Digitalisering av utbildningsverksamheten inom institutionen för informatik och media till följd av Covid-19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Klara Holmberg; Lisa Libell; [2021]
    Nyckelord :Folkhälsomyndigheten; Pandemi; Institutionen för Informatik och Media; Digitalisering; Utbildning; Universitet; Verksamhetsprocess; Krissituation;

    Sammanfattning : I mars 2020 rapporterade Folkhälsomyndigheten (2020a) om Covid-19 och att det handlar om en pandemi. Konsekvensen av detta har blivit att viktiga samhällsorganisationer som sjukvård och skolor påverkats i hög grad (Ibid). LÄS MER

  5. 45. En pandemis påverkan på religionsundervisningen : En kvalitativ studie om coronapandemins påverkan på lärares undervisningsmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2021]
    Nyckelord :digitalization; distance learning; religious studies; upper secondary school; pandemic; covid-19; digitalisering; fjärrundervisning; distansundervisning; religionskunskap; gymnasiet; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och ge förståelse för hur religionslärare upplever attundervisa i ämnet religionskunskap digitalt på gymnasienivå, i ljus av att en pandemi har tvingat störredelen av gymnasieskolformen till digital undervisning. Totalt åtta observationer kring digitalreligionsundervisning och över fem timmars intervjuer fördelat på sju olika religionslärare utgör grundenför studien, som pekar mot att lärare upplever varierad problematik och större utmaningar kring digitalreligionsundervisning än möjligheter. LÄS MER