Sökning: "metod och material csr"

Visar resultat 21 - 25 av 104 uppsatser innehållade orden metod och material csr.

  1. 21. Att styra hållbart genom pandemin : En studie om pandemins inverkan på integreringen av social och miljömässig hållbarhet i ekonomistyrningen

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Danielle Lönnberg; Elin Hörman; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability integration; mangement control; formal control; informal control; Corporate social responsibility CSR ; crisis; pandemic; covid-19; Hållbarhet; hållbarhetsintegration; ekonomistyrning; formella styrmedel; informella styrmedel; corporate social responsibility CSR ; kris; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet har fått en ökad betydelse i dagens samhälle och det blir allt viktigare för organisationer tar beslut som bidrar till en ökad nytta för samhället, både socialt och miljömässigt. Den pågående Covid-19 pandemin har medfört nya förutsättningar för företag och många har behövt tillta åtgärder för att anpassa sig till denna mer ostabila omgivning. LÄS MER

  2. 22. Den svenska textilbranschens väg mot en cirkulär ekonomi

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anna Carlsson; Alva Hägerström; [2021]
    Nyckelord :cirkulär ekonomi; incitament; re:applikationer; samarbete; textilier; återanvändning;

    Sammanfattning : Sverige konsumerar idag som om det finns betydligt mer resurser än vad som faktiskt finns tillgängligt på vår jord och textil är den femte högsta kategorin när det kommer till utsläpp av växthusgaser. Detta har politiker bland annat inom Sverige och på EU-nivå fått upp ögonen för och har tagit fram handlingsplaner för en cirkulär ekonomi. LÄS MER

  3. 23. En väsentlig hållbarhetsredovisning : En innehållsanalys av hållbarhetsredovisningen inom skogsindustrin

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Olivia Pålsson; Anna Tour; [2021]
    Nyckelord :Sustainability Report; GRI; Global Reporting Initiative; Materiality; Materiality analysis; Law regulation; Forest industry; Hållbarhetsredovisning; GRI; Global Reporting Initiative; Väsentlighet; Väsentlighetsanalys; Lagreglering; Skogsindustri;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka skillnaden i hållbarhetsredovisningens väsentlighet över tid innan hållbarhetsredovisning var obligatorisk (2013) och efter att den blev obligatorisk (2020). De tio valda hållbarhetsredovisningarna återfinns bland de fem största företagen i den svenska skogsindustrin. LÄS MER

  4. 24. Sociala kontroverser och dess påverkan på den sociala dimensionen av ESG : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ann-Kristin Karlsson; Nina Korhonen; [2021]
    Nyckelord :CSR; ESG; social dimension; social controversies; stakeholder theory; legitimacy theory; CSR; ESG; sociala dimensionen; sociala kontroverser; intressentteorin; legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka om sociala kontroverser förklarar eventuella förändringar i ESG-betygets sociala dimension, samt om involvering i kontroverser leder till förbättrade CSR-strategier. Tidigare forskning har påvisat diverse problem gällande tillförlitligheten i ESG-bedömningar och olika kontroverser har medfört en negativ påverkan på ESG-betyget. LÄS MER

  5. 25. Trovärdigheten för värderingsdrivna marknadsföringsinitiativ

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Lisa Regnér; Julia Hellquist; [2021]
    Nyckelord :CSR; CSR-kommunikation; CSR-samarbeten; digital kommunikation; fast fashion; konsumentperspektiv; värderingsdrivna marknadsföringsinitiativ; CSR communication; CSR collaboration; digital communication; consumer perspective; value-driven marketing communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få en djupare förståelse för vad värderingsdrivna marknadsföringsinitiativ genererar i relation till trovärdigheten för hållbarhetsarbete ur ett konsumentperspektiv. Vidare ämnar studien att undersöka hur det tillämpas av ett varumärke inom fast fashion-industrin, i den sociala kontexten på Facebook och Instagram. LÄS MER