Sökning: "mode teorier"

Visar resultat 21 - 25 av 117 uppsatser innehållade orden mode teorier.

  1. 21. I enkelhetens tecken : En studie av modemagasinet Nyaste Pariser-moder 1915-1918

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Denise Öberg; [2020]
    Nyckelord :Fashion; fashion industry; WWI; World war I; fashion history; fashion magazines; fashion journalism; luxury; consumption; recession; Sweden; Mode; modeindustri; första världskriget; modehistoria; modemagazin; modejournalism; lyx; lyxkonsumtion; konsumtion; lågkonjunktur; Sverige;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar innehållet i moderevyer från det svenska modemagasinet Nyaste Pariser-moder från och med 1915 till och med 1918. Syftet med undersökningen är att belysa modet under första världskriget genom att studera de avtryck som de oroliga tiderna och kriget lämnar i modet och förklara dessa förändringar i förhållande till modets sociala funktioner och förutsättningar. LÄS MER

  2. 22. "Omöjliga kroppar”: : En diffraktion mellan ett konstpedagogiskt studiematerial och posthumanistisk teori.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Hanna Ruijsenaars; [2020]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Konstpedagogik; Nationalmuseum; Intersektionalitet; Diffraktion; Posthumanism; Nymaterialism; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna undersökning angriper Nationalmuseums skolmaterial ”Omöjliga kroppar – om skönhet, mode och genus” utifrån ett posthumanistiskt/ nymaterialistiskt perspektiv. Genom analysmetoden diffraktion identifierar jag hur dessa perspektiv skulle kunna ges utrymme i detta material. LÄS MER

  3. 23. SLOW FASHION : Ett genomtänkt och planerat köp som kräver större uppoffring?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amadeus Hedenör; Victor Rotting; [2019]
    Nyckelord :Slow fashion; attitude-behaviour gap; sustainable; ethics; consumer behaviour; consumer culture theory; price; buying process; Slow fashion; attityd-beteende-gap; hållbarhet; etik; konsumentbeteende; consumer culture theory; pris; köpprocessen;

    Sammanfattning : I kontrast till fast fashion, som tampas med snabbt mode och massproduktion med korta ledtider har slow fashion-rörelsen kommit och anammats av flera aktörer på modescenen. Med hjälp av slow fashion vill man således inspirera till en hållbar och tidlös garderob som är genomtänkt och står stark mot modevärldens snabba svängar och därpå, bidra till att konsumtionen inte ökar i kvantitet utan i kvalitet. LÄS MER

  4. 24. Fair Game: En studie om att lära sig förstå arbetsvillkoren som modell i modebranschens känsloladdade repertoar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Daniel Larsson; [2019]
    Nyckelord :Interaktionsutrymme; lärande; arbetsvillkor; mode; modeindustrin; modeller; identitet; roller; emotionellt arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Arbetets art: Masteruppsats, 30 hp Sidantal: 44 Titel: #fairgame: En studie om att lära sig förstå arbetsvillkoren som modell i modebranschens känsloladdade repertoar Författare: Daniel Larsson Handledare Maria Löfgren Martinsson Datum: 2019-08-20 Sammanfattning: Den här studien problematiserar arbetssituationen och arbetsvillkoren för modeller i modeindustrin utifrån ett interaktivt perspektiv på lärande med utgångspunkt från idén om interaktionsutrymmet som förutsättning för lärande på arbetsplatsen. Detta gör den genom att undersöka närmre hur modellernas behov av att agera och upprätthålla en professionell identitet och image inverkar på dialogen och förståelsen kring arbetsvillkor i branschen. LÄS MER

  5. 25. Forbrugerens paradoks : modekonsumtion i et samfund præget af bæredygtighedens ideologi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Caroline Nordholt; Sigrid Duekilde; [2019]
    Nyckelord :Sociale medier; Instagram; Konsumtion; Mode; Bæredygtighed; Moralsk økonomi; Identitet; Distinktionsteori; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Dette studier undersøger modekonsumtion ud fra et bæredygtighedsperspektiv gennem at udforske forbrugeradfærd. Grundlaget for undersøgelsen er kvalitative interviews med ti respondenter, som alle er hyppige brugere af Instagram. Fokus i studiet er på Instagrambrug, tøjkonsumtion og bæredygtighed i forhold til overforbrug. LÄS MER