Sökning: "motorisk inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden motorisk inlärning.

  1. 1. Inverkan av uppmärksamhetsfokus på utförandet av knäböj på vippbräda : med jämförelse mellan personer med främre korsbandsrekonstruktion och personer utan knäskada

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Jesper Kallin; Oscar Kallings; [2023]
    Nyckelord :External focus; internal focus; balance; movement smoothness; knee joint; kinematic; Externt fokus; internt fokus; balans; rörelseflyt; knäled; kinematik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Uppmärksamhetsfokus på omgivningen/externt fokus har återkommande visat förbättra motorisk färdighet, inlärning och prestation under flertalet olika motoriska uppgifter i jämförelse med fokus på egna kroppen/internt fokus. Instruktioner som uppmuntrar till internt fokus är mer förekommande vid rehabiliteringen av skador som ruptur av främre korsbandet, däremot har externt fokus visats påverka kinematiska variabler som kan minska risken för återskada. LÄS MER

  2. 2. Vant eller ovant, mer eller mindre : En studie om motorik inom slagverk och trummor på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motorik; koordination; slagverk; trummor; kulturskola; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad slagverkspedagoger på kulturskolan anser vara faktorer som påverkar elevernas motoriska inlärning och utveckling, hos deras elever i framför allt yngre åldrar. Frågeställningarna söker svar på vad som påverkar motoriken, huruvida det går att tidsmässigt planera när olika motoriska framsteg bör ske samt om och eventuellt vilka verktyg lärarna har för motorisk utveckling hos sina elever. LÄS MER

  3. 3. Bra vibrationer: Perspektiv på nybörjarundervisning i brass från pedagoger och logopeder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Strömberg; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Instrumentalundervisning; Nybörjare; Brassinstrument; Embouchure; Logopedi; Motorisk inlärning; Educational Science; Music Education; Instrumental teaching; Beginners; Brass instruments; Speech therapy; Motoric learning; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the methods used by brass teachers to instruct tone production and embouchure to young beginners, as well as examine what perspective that could be added to this subject by brass playing speech therapists. Data was collected from two focus groups – one with four experienced brass teachers, and one with two speech therapists with experience from brass playing. LÄS MER

  4. 4. Analysis of Eye Tracking Data from Parkinson’s Patients using Machine Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lucas Höglund; [2021]
    Nyckelord :Autoencoder; Clustering; Eye tracking; Feature extraction; Feature selection; Machine learning; Parkinson’s disease.; Autokodare; Klustring; Blickspårning; Särdragsextraktion; Särdragsidentifikation; Maskininlärning; Parkinsons sjukdom.;

    Sammanfattning : Parkinson’s disease is a brain disorder associated with reduced dopamine levels in the brain, affecting cognition and motor control in the human brain. One of the motor controls that can be affected is eye movements and can therefore be critically affected in patients with Parkinson’s disease. LÄS MER

  5. 5. Pilkastning mot kunskapsmålen : En kvasiexperiementell studie om SmartDart kan vara ett stöd vid inlärning av multiplikation?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Karin Nylander; Hanna Österman; [2018]
    Nyckelord :Multiplikation; multiplikationsinlärning; motorisk träning; inkludering; lustfyllt lärande; tabellträning; SmartDart; rörelse i undervisning;

    Sammanfattning : Många elever saknar goda kunskaper och strategier för att lösa multiplikationer och en större pedagogisk variation i matematisk undervisning behövs för att stödja matematisk inlärning. Ett sätt att stimulera inlärning kan vara att använda lek för att göra arbetet mer lustfyllt och motiverande. LÄS MER