Sökning: "musikalisk form analys"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden musikalisk form analys.

  1. 1. Transmodal översättning av bilder på rum till musik : En undersökning om hur subtraktiv ljudsyntes kan användas för musikalisk gestaltning av bilder på objekt och rum

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Andreas Parnerup; [2022]
    Nyckelord :Transmodalitet; ljuddesign; semiotik; gestaltning; multimodalitet;

    Sammanfattning : Det som undersöks i uppsatsen är hur ljudsyntes och synthar kan användas för att musikaliskt översätta ett rum utifrån en semiotisk analys av en bild. Det blir alltså ett utforskande och utvecklande av en metod som kan användas för att skapa en form av musikaliska fotografier av rum och dess inredning. LÄS MER

  2. 2. Alternativa övningsmetoder för musiker: En studie i övning utan huvudinstrument för enskilda musiker och små ensembler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannah Lindmossen; [2021]
    Nyckelord :Alternativa; Mentalisering; Metoder; Musik; Musiker; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Samspel; Öva; Övning; Alternative; Educational science; Imagery; Methods; Music; Music education; Musical interaction; Musicians; Practice; Practise; Practising; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Alternative Methods of Practising Music – A study of practising without one’s main instrument for single musicians and small ensembles – Part 1 presents different ways in which musical skills can be practised through imagery and other alternative methods of practising that do not involve the use of the musicians’ main instruments. It also shows how these methods may be combined. LÄS MER

  3. 3. Att skriva pastisch – förslag till en analytisk kompositionsmodell

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Filip Vester; [2020]
    Nyckelord :pastisch; komposition; musettevals; musikalisk analys; musikteori; Performing Arts;

    Sammanfattning : I detta arbete utforskar jag hur jag går tillväga att med hjälp av musikteoretiska analyser skriva pastisch i en stil jag inte tidigare har studerat eller har någon djupare kännedom om. Målet har varit att komponera ett stycke i en specifik stil, i det här fallet en musettevals. LÄS MER

  4. 4. I gott bevar : Musikalen Kristina från Duvemåla och Vilhelm Mobergs utvandrarepos - en adaptionsanalys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Erika Hansson; [2019]
    Nyckelord :Kristina från Duvemåla; Benny Andersson; Björn Ulvaeus; Vilhelm Moberg; Utvandrarepos; Musikteater; Adaption; Ledmotiv; Folkton; Folkmusik;

    Sammanfattning : Benny Anderssons och Björn Ulvaeus musikal Kristina från Duvemåla är baserad på Vilhelm Mobergs utvandrarepos och sågs mellan åren 1995–1999 av över en miljon besökare. Denna undersökning har med utgångspunkt i de teoretiska termerna adaption, ledmotiv och folkton analyserat dels hur den litterära textens teman och handling har adapterats till musikalen i form av sångtexterna och dels hur upphovsmännen har valt att musikaliskt förmedla Karl Oskars och Kristinas kärlek samt Kristinas hemlängtan. LÄS MER

  5. 5. Motivation i kulturskolan : hur pianolärare och deras elever förhåller sig till motivation att spela piano i relation till not- och gehörsbaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anna Nilsson; [2017]
    Nyckelord :pianolärare; musikpedagogik; notbunden undervisning; gehörsbaserad undervisning; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera hur ett antal pianolärare, verksamma på olika kulturskolor, ser på motivation och om det tycks finnas en relation mellan notbunden samt gehörsbaserad undervisning och motivation. Även elever till dessa lärare kommer att bli intervjuade om hur de ser på motivation för att undersöka om det finns en eventuell skillnad i uppfattning hos läraren och eleven när det gäller motivation. LÄS MER