Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Relationshantering 360° : En fallstudie om små svenska företags hantering av leverantörsrelationer vid offshore outsourcing till tillväxtmarknader

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Patrik Bergstedt; Alexander Gorgijevski; [2013]
    Nyckelord :Relationer; utländska leverantörer; offshore outsourcing; produktion; små svenska företag; tillväxtmarknader; relationsetablering; relationsstyrning; relationskoordinering;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att öka förståelsen och beskriva hur små svenska företag som har offshore outsourcat sin produktion till tillväxtmarknader hanterar relationen med leverantören. Vi har i denna uppsats använt oss av en kvalitativ metod och genomfört en flerfallsstudie på tre stycken mindre svenska företag. LÄS MER

  2. 2. Kriterier vid urval av leverantörer : En studie av fyra företag i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Stina Lund Jörgensen; Jenny Karlsson; [2005]
    Nyckelord :leverantörsval; leverantörsurval; klädbranschen; konfektionsbranschen; leverantörer; leverantörsrelationer;

    Sammanfattning : I och med konkurrensen från lågkostnadsländer har den svenska konfektionsindustrin stagnerat. Många svenska klädföretag i detaljhandelsbranschen väljer istället att outsourca sin produktionsverksamhet till utlandet där kostnaderna för tillverkning är lägre. LÄS MER

  3. 3. Byggvaruhuskedjors kravställningar på sina leverantörer En studie av bygghandeln i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Fransson; [2004]
    Nyckelord :Business and economics; marknadskanaler; strategisk utveckling; värdekedjor; industriell försäljning; vertikal integration; industriella nätverk; interaktion; bindningar; industriella inköpsprocesser; återförsäljarkedjor; träindustrin; bygghandeln; byggvaruhuskedjor; byggmaterial; gör det själv marknaden; GDS-marknaden; dynamisk industriell miljö; strukturella förändringar; leverantörsrelationer; byggsystem; affärsutveckling; trävaror; systemförsäljning; systemintegratör; Bauhaus; Beijer Byggmaterial; Byggtrygg; Coop; Hornbach; Interpares; K-Rauta; Optimera; market channels; marketing channels; strategic development; mega-retailers; category-killers; value chains; industrial networks; interaction; purchase processes; retailers; forest industry; supplier relations; building systems; business development; supplier development; do it yourself; DIY-retailers; building material; building merchant; wood products; system integrator; system sales.; Ekonomi;

    Sammanfattning : Denna studie utreder vilka funktioner och roller som byggvaruhuskedjor efterfrågar att deras leverantörer från träindustrin bör ha i marknadskanalen. Vidare förklaras hur dessa leverantörer bör agera för att möta dessa krav och förväntningar. LÄS MER

  4. 4. Malmö Aviation, Ett flygbolag i tid(en)? - En studie av leverantörsrelationer inom svensk flygindustri

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ulrika Lindvall; Anna Lager; Johanna Broberg; [2003]
    Nyckelord :flygbolag; inköp; kärnverksamhet; leverantörssamarbeten; Malmö Aviation; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: För ett företag som befinner sig i en föränderlig och turbulent bransch som flygbranschen är det viktigt att ha kunskap om vad som är sin kärnverksamhet. Utifrån denna kunskap bör sedan företaget bygga upp sin övergripande strategi där leverantörssamarbeten och -nätverk utgör en viktig del. LÄS MER