Sökning: "norm och normalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden norm och normalitet.

  1. 1. Det sociala arbetets hantverk : En kvalitativ studie om socialsekreterares tolkningar av föräldraskap i relation till det goda, det bristande och det ”tillräckligt bra”.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jaqueline Pettersson; Marielle Jansson; [2022]
    Nyckelord :Parenting; good enough; subjective assessments; margin for discretion; power structures; normality deviation; Föräldraskap; ”tillräckligt bra”; subjektiva bedömningar; handlingsutrymme; maktstrukturer; normalitet avvikelse;

    Sammanfattning : Familj har historiskt sett konstruerats och framställts som mamma, pappa, barn, vilket har standardiserat en samhällsnorm om den ideala familjen. Det finns normer och föreställningar om vad som är ett bra föräldraskap och vilka förmågor en förälder ska ha. LÄS MER

  2. 2. Handledningens roll för konstruktion av norm : Faktorer som formar studenters förståelse för normalt och avvikande beteende under VFU

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mattias Bergdahl; [2021]
    Nyckelord :Normalt; Avvikande; Etik; Värdegrund; Barnkonventionen; Handledning; Diskursanalys; VFU;

    Sammanfattning : Syftet är att upptäcka i vilken språklig diskurs kring normalitet och avvikelser förskollärarstudenter får möjlighet att förstå hur dessa begrepp konstrueras under sin utbildning. Genom semi-strukturerade intervjuer med nyutexaminerade förskollärare har jag försökt att ta reda på hur de uppfattat sina VFU-upplevelser kring normering av barn och hur detta kommunicerats med handledare samt hur studenterna fått möjlighet att problematisera praktiken i förhållande till den undervisning i styrdokumentens etik som utbildningens campusförlagda utbildning gett. LÄS MER

  3. 3. ADHD och samhället : Att positionera sig i den sociala kontextens konstruktion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Caroline Wedin; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; ADHD; identitet; etnologi; subjektsposition;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur personer diagnostiserade med ADHD positionerar sig i den sociala kontexten utifrån föreställningar kring avvikelse och norm. Genom den poststrukturalistiska diskursteorins linser där Foucaults maktteorier stöttar den analytiska diskussionen problematiseras diagnosens position som meningsskapande verktyg i diskussionen kring normalitet och avvikelser. LÄS MER

  4. 4. VÅLD I SJUKSKÖTERSKORNAS VARDAG PÅ AKUTMOTTAGNING : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Emma Törnqvist; Maria Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Akutmottagning; kvalitativ metod; litteraturstudie; närstående; patient; sjuksköterskor; våld.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Över hela världen förekommer våld på akutmottagningar. Sjuksköterskor som oftast träffar patienten först är en utsatt yrkesgrupp, som dagligen tvingas uppleva detta våld som har blivit en del av deras vardag på arbetet. Våldet utförs oftast av patienter och deras närstående och kan vara både verbalt och fysiskt våld. LÄS MER

  5. 5. Naturen består av "grönt" : Kvantitativ studie av identifikationsmöjligheter i svensk barn- och skollitteratur 1750–2015

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Maria Israelsson; [2018]
    Nyckelord :Students with foreign background; biology education; primary and secondary school; normality; educational material; ethnicity; national minorities; Elever med utländsk bakgrund; grundskola; normalitet; läromedel; etnicitet; nationella minoriteter;

    Sammanfattning : Elever med utländsk bakgrund presterar generellt sämre i NO-ämnen än elever med svensk bakgrund. Det kan endast delvis förklaras med socioekonomiska faktorer och språksvårigheter. Det är däremot tänkbart att de försämrade resultaten för elever med utländsk bakgrund kan förklaras av normativ exkludering. LÄS MER