Sökning: "normbrytande"

Visar resultat 11 - 15 av 492 uppsatser innehållade ordet normbrytande.

  1. 11. Barns vila i förskolan : En kvalitativ studie om organisationen av barns vila i förskolan ur ett norm- och hälsoperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jessica Berggren; Sara Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Barn; förskola; vila; återhämtning; sömn; makt; norm; hälsa;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att identifiera sätt att organisera barns vila i förskolan samt belysa förskollärares respektives vårdnadshavares uppfattningar av vilans organisation i förskolan. För att uppnå detta syfte har vi intervjuat förskollärare samt vårdnadshavare till barn som vilar på förskola. LÄS MER

  2. 12. Sexuella riskbeteenden och destruktiva sexuella miljöer inom ramen för 3 § LVU - En rättsfallsstudie samt en undersökning av barn och ungas normbrytande sexualitet och sexuella utsatthet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellinor Hasselgren; [2023]
    Nyckelord :socialrätt; tvångsvård; LVU; sexualitet; sexuella risktaganden; sex mot ersättning; barnrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Children and young people can, motivated by their own sexual risk behaviors, sexual vulnerability and stays in destructive sexual environments, be taken into care with the support of the law (1990:52) Care of Young Per-sons (Special Provisions). The essay aims to investigate which risk behaviors and risk environments that are included under the 3 § prerequisite of “other socially destructive behavior”. LÄS MER

  3. 13. Hjältinnor från två olika tider : En komparativ text- och bildanalys av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Critical literacy; didaktisk potential; genus; grundskolan; Handbok för superhjältar; komparativ analys; könsnormer; Pippi Långstrump; text- och bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om karaktärerna i Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar del 1: Handboken ur ett genusperspektiv och att undersöka böckernas didaktiska potential med koppling till dagens läroplan. Detta görs genom en komparativ text- och bildanalys av de två verken. LÄS MER

  4. 14. ”Man vill ju att ungdomarna ska få lyckas någon gång” : En kvalitativ studie om behandlingsfamiljers upplevelse och erfarenhet av att arbeta med metoden Treatment Foster Care Oregon (TFCO)

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Carola Berglund; Anna Gummeson; [2023]
    Nyckelord :TFCO; Treatment family; Adolescence; Norm-breaking behavior; Manual based; TFCO; Behandlingsfamilj; Ungdomar; Normbrytande beteende; Manualbaserad;

    Sammanfattning : Treatment Foster Care Oregon (TFCO) är en metod som rekommenderas av Socialstyrelsen (2020) som ett alternativ till institutionsvård för ungdomar med normbrytande beteende. Syftet med denna uppsats var att undersöka behandlingsfamiljsföräldrars upplevelse och erfarenheter av att använda metoden TFCO i behandling av ungdomars normbrytande beteende. LÄS MER

  5. 15. “Vi försöker lappa ihop något som är så trasigt” : socialsekreterares upplevelse av arbetet med unga kriminella med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Tilde Davidsson; Selma Sköld; [2023]
    Nyckelord :social work; social service workers; juveniles; intellectual disability and criminality; socialt arbete; socialsekreterare; ungdomar; intellektuell funktionsnedsättning och kriminalitet;

    Sammanfattning : Ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning [IF] som grupp lever i en mycket ojämlik situation i förhållande till andra grupper i samhället. Många ungdomar med IF lever i ett utanförskap och forskning visar att det finns en ökad risk för normbrytande beteende för gruppen. LÄS MER