Sökning: "passiva ungdomar"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden passiva ungdomar.

  1. 1. Hej, tja, salam: En sociolingvistisk studie om kunskaper och attityder gentemot det arabiska språket hos icke-arabiskatalande ungdomar i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Anes Cherigui; [2023-09-06]
    Nyckelord :arabiska; ungdomar; Göteborg; sociolingvistik; Labov; Eckert;

    Sammanfattning : Jag undersöker i vilken utsträckning som Sveriges näst största språk sett till antalet förstaspråkstalare tagit plats bland ungdomar i mitt lokalsamhälle. Till hjälp har jag utformat två frågeställningar som rör språkkunskaper och attityder till arabiskan. LÄS MER

  2. 2. Unga vuxna utanför arbetsmarknaden : -En narrativ studie om NEET ungdomars upplevelse av sina förutsättningar och möjligheter att etableras på arbetsmarknaden

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :NEET; unga vuxna; arbetslöshet; uppväxtvillkor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Tidigare forskning visar att unga vuxna i NEET gruppen med tiden blir mer passiva och tappar motivationen i förhållande till att söka arbete (Brynner & Parsons, 2002, 299–307). Chelsom Vogt et al. LÄS MER

  3. 3. "Det borde vara ocoolt att vara elak" : En grundad teori om gymnasieelevers perspektiv på pro-aggressiva deltagarroller

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Emma Emanuelsson; Elina Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; deltagarroller; moraliskt disengagemang; social status; social dominans; grundad teori; kvalitativ analys; fokusgrupp; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning är ett socialt fenomen där det ofta finns flera olika deltagarroller närvarande. Deltagarrollerna är offer, mobbare, assistenter, understödjare, passiva åskådare och försvarare. De flesta barn och ungdomar tycker att mobbning är fel men ändå ökar mobbningen i svenska skolor. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ intervjustudie om hur behandlare på ett HVB-hem använder motiverande samtal för barn och ungdomar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emelie Munkberg; Ida Magnusson; Lisa Dragstedt; [2021]
    Nyckelord :Addicts; children; health pedagogy; HVB; motivating conversation; processor; young people; Barn; behandlare; HVB; hälsopedagogik; missbrukare; motiverande samtal; ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån behandlarnas erfarenhet på HVB-hem undersöka hur motiverande samtal som ett hälsofrämjande pedagogiskt verktyg är användbart inom missbruksvården för barn och ungdomar på individ- och gruppnivå. I studien speglas teoretiska utgångspunkter såsom hälsa som kontinuum och Illeris lärandemodell, detta bidrog till att kopplingar kunde dras mellan resultatet och teorierna. LÄS MER

  5. 5. Genus och könsroller i ensemblesalen : Hur genus och könsroller påverkar den gymnasiala ensembleundervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Kristoffer Tryggmo; [2020]
    Nyckelord :Genus; könsroller; musik; ensembleundervisning; objektifiering;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur genus och könsroller påverkar samt påverkas av ensembleundervisning på gymnasienivå hur könsroller influerar det individuella musicerandet bland barn och ungdomar. I studien undersöks hur de två traditionella könsrollerna flickor och pojkar behandlas av lärare samt varandra i den gymnasiala musikundervisningen. LÄS MER