Sökning: "personifiering media"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden personifiering media.

  1. 1. Akademiskandalen- Danius och Engdahl ur en journalists gestaltning : En kvantitativ innehållsanalys av svenska mediers gestaltning av Sara Danius och Horace Engdahl i skandalen kring den Svenska Akademien

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Clara Reijers; Natalie Chehadé; [2020]
    Nyckelord :Swedish Academy; Sara Danius; Horace Engdahl; framing; gender; scandal journalism and cultural journalism; Svenska Akademien; Sara Danius; Horace Engdahl; gestaltning; genus; skandaljournalistik och kulturjournalistik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning gestaltningen av olika kön skiljer sig åt i svenska mediers rapportering kring kulturella skandaler, beroende på journalistens egna kön. Studiens fokus ligger i att undersöka Sara Danius och Horace Engdahl i krisen kring den Svenska Akademien, för att kunna jämföra svenska mediers rapportering av en kulturskandal, där både en kvinna och en man är inblandad. LÄS MER

  2. 2. Hur man tar sig igenom ett heartbreak och andra viktiga politiska frågor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Carlsson; Felicia Boudrée; [2019]
    Nyckelord :personifiering; politisk kommunikation; retorik; politik; demokrati; parasocial interaktion; front stage; back stage; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sociala medier har blivit en allt viktigare kanal för politiska partier att nå ut med politiska budskap på. Samtidigt tar partiledarna en allt större plats i politiken och blir centralare för partiers valresultat. Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur partiledare personifieras på sociala medier genom en visuell retorisk analys. LÄS MER

  3. 3. Den unga akademikern och politiken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Max Engström; Oscar Bedman; [2019]
    Nyckelord :political communication; political engagement; personalization of politics; turnout; young voters; grassroots organization; Social Sciences;

    Sammanfattning : This paper aims to examine what motivates political engagement for a young university student. The paper has been guided by Esser & de Vreese’s definition of political engagement. LÄS MER

  4. 4. Politiker pa YouTubeEn kvalitativ studie med fokus pa kandispolitik, personifiering ochgenusskillnader

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Vendela Ekstrand Hamrén; Ronja Nyström; [2019]
    Nyckelord :Qualitative study; conversations analysis; multimodal method; celebrity politics;

    Sammanfattning : This study is conducted due the fact that politicians has started to perform in more celebrated forms of politics. For instance, through Margaux Dietz YouTube-series Partitempen, where all the Swedish party leaders attended. LÄS MER

  5. 5. Personliga politiker eller professionella privatpersoner?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Cronsell; Johanna Markås; [2019]
    Nyckelord :Political communication; self-representation; frontstage; backstage; personalisation; social media; Instagram; politisk kommunikation; självrepresentation; främre region; bakre region; personifiering; sociala medier.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att undersöka hur svenska partiledare använder sin Instagram-plattform för självrepresentativa ändamål. Här illustreras hur partiledare kombinerar personliga och professionella taktiker för att skapa bilden av en komplett ledare. LÄS MER