Sökning: "pojkar känslor"
Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden pojkar känslor.
1. Formuleringarnas makt och konstruktioner av genus : en diskursanalys av handlingsplaner i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Klein Barkenstrand, Elin och Skeppstedt Mattei, Agnes (2024). Formuleringarnas makt och konstruktioner av genus: en diskursanalys av handlingsplaner i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Erfatenheter av att vara vårdnadshavare till barn som vårdas och har medfött hjärtfel : Enlitteratuqrstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund I värden hade 1,79% (2 482 500 miljoner) av de barn som föddes år 2017 ett medfött hjärtfel, där incidensen bland pojkar var 1,91% (1 372 000 minjoner) och flickor 1,66% ( 1 109 500 miljoner). Av de som föddes i Sverige 2017 hade 1-1,5% (503-755) ett medfött hjärtfel. LÄS MER
3. Barn med övervikt : En litteraturstudie med fokus på distriktsköterskans samtal med vårdnadshavare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Övervikten ökar och ses allt mer i yngre åldrar. Vårdnadshavares levnadsvanor, val, socioekonomisk status och tid att spendera med sitt barn påverkar barnets risk att drabbas av övervikt. LÄS MER
4. GOTT OCH ÄCKLIGT. : Hem- och konsumentkunskaplärares upplevelser av samtal om smak främst kopplad till vegetarisk mat
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Maten vi äter är en kraftigt bidragande faktor till det försämrade klimatet. Matkonsumtionen måste ändras till en diet med mindre animaliska produkter och mer vegetarisk mat. Smak ses som en avgörande aspekt när det handlar om matval. Barn och ungdomar möter mat och smak i skolämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK). LÄS MER
5. Förskolans rumsliga miljö : En studie utifrån färgens betydelse för barn i ett rumsligt perspektiv på förskolan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Färger som vi omges av påverkar oss i det vardagliga livet. Vi reagerar olika på färger som finns i ett rum utifrån färgens intensitet, textur och hur ljuset faller in. Däremot är färgen likaså ett subjektivt fenomen som förankras till våra preferenser och känslor. LÄS MER