Sökning: "populärmusik"

Visar resultat 41 - 45 av 139 uppsatser innehållade ordet populärmusik.

  1. 41. När en popstjärna dör : – en etnologisk studie om hur den offentliga sorgen tog sig uttryck efter beskedet om David Bowies bortgång

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Öberg Linda Maria; [2019]
    Nyckelord :ethnology; public grief; public mourning; death in popular culture; fandom; identity; etnologi; offentlig sorg; ritualisering; sorgeprocesser; media; David Bowie; musik; populärmusik; popstjärnor; musikartister; fans; idoler; identitet; sorgearbete; sorgeseder; döden i massmedia;

    Sammanfattning : Public grief reactions is a recurrent phenomena that can seem incomprehensible to the onlooker and sometimes even to the mourners themselves. This case study on the death of David Bowie discusses what takes place when fans mourn an idol with the object to gain more insight into what these reactions are, say and do along with how these public grief reactions are connected to form, space and time. LÄS MER

  2. 42. En splittrad identitet : En analys av filmen Populärmusik från Vittula och dess representation av minne och identitet i Tornedalen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Filmvetenskap

    Författare :Fanny Johansson; [2019]
    Nyckelord :Tornedalen; Populärmusik från Vittula; kritisk diskursanalys; semiotik; filmpoetisk analys; identitet; kulturellt minne; representation; stereotyp; postkolonialism; intern orientalism; sårbarhet; etnicitet; språk; gränser;

    Sammanfattning : Minnet av minoritetspolitiken i Sverige under 1800-talet och en stor del av 1900-talet harpåverkat den tornedalska identiteten och lämnat efter sig en känsla av utanförskap ochtudelning hos befolkningen. Populärkulturen spelar en betydande roll i att förmedla minnenoch skildra den representerade gruppens identitet och i att påverka identitetsskapandet hosåskådaren. LÄS MER

  3. 43. Frijazz äntrar scenen : Något nytt som skapar debatt och dess plats i den svenska jazzdiskursen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Fredrik Jansson; [2019]
    Nyckelord :Jazz; free jazz; avant-garde; the new thing; bebop; popular music; art music; jazz history; 1950s; 1960s; Ornette Coleman; Orkesterjournalen; Estrad; Jazz; frijazz; avantgarde; bebop; populärmusik; konstmusik; jazzhistoria; 1950-talet; 1960-talet; Ornette Coleman; Orkesterjournalen; Estrad;

    Sammanfattning : When a new type of jazz, later often referred to as free jazz, entered the Swedish jazz scene at the time when the 1950s became the 1960s, an intense debate occurred within the Swedish jazz community. A debate between those in favor of the new style, its expressions and the direction in which jazz was moving towards in general, versus those who disliked this new development, thought that it was too extreme and was not in line with the traditions of jazz. LÄS MER

  4. 44. Loudnesskriget och streamingplattformarnas frammarsch

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Simon Vågbratt; [2019]
    Nyckelord :loudness; loudnessnormalisering; dynamic range compression; hyper-kompression; populärmusik; hörselskada;

    Sammanfattning : Den h.r uppsatsen unders.ker de estetiska, sociala och tekniska konsekvenserna av att populärmusik – till följd av loudnesskriget – överprocesserats för att uppnå större upplevd ljudstyrka. LÄS MER

  5. 45. Pop- och jazzkör på riktigt - En kvalitativ studie om tre körledares repetitionsarbete och tillvägagångssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johannes Rückert Becker; [2019]
    Nyckelord :A cappella; jazz; körledning; körsång; populärmusik; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; choir conducting; choral singing; contemporary music; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen kring arbetet med körer inom genrerna pop och jazz samt redogöra för vilka arbetsområden några framstående körledare delar upp arbetet inom. Bakgrunden till studien är författarens egna upplevelser av körsång på universitetsnivå och den upplevda bristen på kunskap kring hur ett lämpligt repetitionsarbete arrangeras inom dessa genrer. LÄS MER