Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Nyanländ i Sverige, men också i  SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; skolspråk; nyanlända elever; förstaspråk; modersmål; SO undervisning ämne; andraspråkselever; utmaningar; årskurs F–3; resurser och arbetssätt.;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER

  2. 2. Handdockan i förskolans verksamhet : Ett verktyg, flera synsätt och många möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Terese Hultgren; [2016]
    Nyckelord :Hand puppet; Preschool; Sociocultural perspective; Tool; Zone of proximal development; Communication; Motivation; Handdockan; Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Verktyg; Proximal utvecklingszon; Kommunikation; Motivation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera förskollärares olika synsätt på handdockan i förskolan. För att undersöka detta använde jag metoden gruppintervju, vilket gav mig möjligheten att intervjua tre förskollärare samtidigt. LÄS MER

  3. 3. Finns det fortfarande problembarn? Pedagogers syn på barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helen Mårtensson; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av stöd; föräldrar; ordval; problembarn; professionellt förhållningssätt; samarbete; språk; förskola;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att belysa pedagogers syn på barn i behov av stöd. För att undersöka syftet har intervjuer genomförts med pedagoger, förskolechefer och en specialpedagog. De svar som framkom vid intervjuerna har sedan utgjort grunden för studien. Den teoretiker som är av betydelse för ämnet är Lev S. LÄS MER

  4. 4. Fem pedagoger tänker till om uppdraget med åtgärdsprogram Five teachers’thoughts about the assignment action programme

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Allard; Carolin Bergquist; [2013]
    Nyckelord :Dokumentation; elev i behov av särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en grupp pedagoger uttryckte sig om åtgärdsprogram samt att titta på samspelet mellan elev, vårdnadshavare och pedagog i detta sammanhang. Frågeställningarna syftade till att klargöra hur pedagogernas uttryckssätt kunde tolkas samt hur de olika parterna förhöll sig till varandra. LÄS MER

  5. 5. Lärare och läsinlärning i två skolmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Serkan Alas; Funda Yavuz; [2011]
    Nyckelord :Interaktion; kommunikation; lärares förhållnings- och arbetssätt; läsförståelse; läsinlärning; organisering av läsundervisining; proximal utvecklingszon; svenska som andra språk;

    Sammanfattning : Vår uppsats behandlar skolämnena svenska och svenska som andraspråk och olika lärares arbetssätt i två skilda skolmiljöer. Syftet med arbetet var att granska hur lärare arbetar med läsinlärning d.v.s. LÄS MER