Sökning: "psykologi i skolan"

Visar resultat 31 - 35 av 476 uppsatser innehållade orden psykologi i skolan.

  1. 31. Personlig assistans i skolan : en rättsvetenskaplig studie av skyddet mot påtvingade kroppsliga ingrepp för barn med funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Hanna Lindskog; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 32. The effect of COVID-19 on students in Sweden and Norway

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Trolle Levin; Selma Dahl; [2021]
    Nyckelord :COVID-19; Social distancing; Well-being; Stress; Motivation; Performance; University students; High school students; Sweden; Norway.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study investigates the effects of social distancing and online education during the COVID-19 pandemic on university students and high school students in Sweden and Norway. Through studies conducted in the last year it appears that students have been negatively affected by the pandemic but there is no comparative research between the two nations. LÄS MER

  3. 33. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  4. 34. Högskolestudenters upplevelser av att studera med dyslexi : Hinder, strategier och stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Kevin Lif Grönholm; Patricia Öz; [2021]
    Nyckelord :Dyslexia; students; experiences; challenges; strategies; support; Dyslexi; studenter; upplevelser; hinder; strategier; stöd;

    Sammanfattning : Dyslexi är ett allmänt förekommande funktionshinder med läs- och skrivsvårigheter som primära symtom. Tidigare forskning har visat att studenter med dyslexi stöter på en rad utmaningar i skolan, att det finns brister i lärares kompetens och tillgängligt stöd samt att dyslexi kan leda till ett flertal emotionella och sociala negativa bieffekter. LÄS MER

  5. 35. Räkna med stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ann Jennervik; [2021]
    Nyckelord :adolescents; high-performers; mathematic learning and education; stress; tonåringar; högpresterande; matematik; didaktik; stress;

    Sammanfattning : Adolescent subjective health and mental problems have become a public health concern, not only in Sweden but worldwide. When stress becomes a part of everyday life you tend to ignore it and disregard the fact that chronic stress is a severe disease. LÄS MER