Sökning: "rörelse i förskolan reggio"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden rörelse i förskolan reggio.

  1. 1. Fysisk aktivitet för barn i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare upplever att de kan påverka barns fysiska aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Caroline Isaksson; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; play; preschool; preschool teacher; pedagogues; Reggio Emilia; Fysisk aktivitet; lek; förskola; förskollärare; pedagoger; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att redogöra för barns fysiska aktivitet i förskolan och undersöka hur pedagoger upplever att de kan utveckla barnens fysiska aktivitetsvanor och rörelsebehov. Det var ett intressant problemområde att studera eftersom stillasittande barn och fysiskt inaktiva barn idag är ett växande samhällsproblem och något som även är kopplat till barnfetma. LÄS MER

  2. 2. Aktivitetsslingan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Sara Thungström; [2016]
    Nyckelord :Solna; Förskola; Aktivitetsslingan; Slingan; Charlottenburgsvägen; Gustafsvägen;

    Sammanfattning : Aktivitetsslingan Alla barn föds med en stark nyfikenhet att utforska världen. Inom Reggio Emilia pedagogiken finns en filosofi att varje barn besitter hundra olika språk. Det vill säga att varje barn har oändligt många sätt att uttrycka sig på för att lära sig och förstå sin omgivning. LÄS MER

  3. 3. Motorisk träning : Grundrörelseträning främjar barns koncentrationsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Torsson; Annika Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Miljö; rörelse; koncentrationsförmåga; barn; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på förskolan hjälper barn med koncentrationssvårigheter och vilken kunskap som finns hos pedagogerna. Vi undersöker även miljöns inverkan på barn med koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Torget som kommunikativ lärmiljö : En studie i användandet av torg ur ett språkutvecklande perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gustaf Svensson; [2012]
    Nyckelord :Square; Language; Development; Communications; Preschool; Learning; Torg; piazza; språkutveckling; kommunikation; Reggio Emilia; förskola; lärandemiljö;

    Sammanfattning : I dagens samhälle byggs förskolor med moderna innemiljöer som är inspirerade av Reggio Emilias filosofi. Ett inslag i dessa är torget som ska vara ett hjärta i verksamheten som fungerar som gemenskapens kärna, en plats för möten och kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Ett syfte bakom målandet? : En kvalitativ studie om bildskapande aktiviteter på två Reggio Emilia-inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jenny Kjell; Maria Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Image-building; preschool curriculum; Reggio Emilia; way of working; approach; Bildskapande; läroplan för förskolan; Reggio Emilia; arbetssätt; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bildskapande är något som nämns inom bildkonsten och innefattar konstarterna skulptur, måleri, teckning och grafik. Ett argument för vikten av bildskapande aktiviteter är utvecklandet av visuell ”läs- och skrivkunnighet”. I det här arbetet kommer vi att lyfta bildskapandet ur ett förskoleperspektiv. LÄS MER