Sökning: "reach förordningen"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden reach förordningen.
1. Det är inte bara en PFAS : Om begränsningen av evighetskemikalier i EU
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : I Europa kan omkring 20 miljoner människor vara exponerade för dricksvatten som innehåller evighetskemikalien PFAS. Tidigare har försök att begränsa enskilda PFAS-ämnen endast resulterat i att det förbjudna ämnet i fråga har bytts ut till ett annat PFAS-ämne. LÄS MER
2. Status Mapping of tank to grave management of Low-GWP refrigerants.
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Refrigeration plays a vital role today in various residential, commercial, and industrial processes, requiring refrigerants to facilitate the cooling or heating processes. Over time, refrigerants have undergone significant changes to meet technological, social, environmental, and economic needs. LÄS MER
3. Förordningsförslaget “AIA” - Kommissionens förslag till AI-förordningen i relation till AI-genererad marknadsföring
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : We live in a world where artificial intelligence is not beyond reach in science fiction-movies, but rather a part of our daily life. The technology is drastically developing and the world of law cannot follow. LÄS MER
4. Insekter till middag! : är Sverige redo för en ny matkultur?
Magister-uppsats, SLU/Department of Molecular SciencesSammanfattning : Är Sverige redo för en ny era i sin matkultur? Vi har gjort det förut och vi kan göra det igen! Entomofagi! Äta insekter? Svensk matkultur har ändrats mycket genom tiden och förändras fortfarande, kommer insekter kunna bli ett populärt alternativ på marknaden tro? Förr åt vi varken pasta, pizza, falafel eller sushi. Det har vi delvis medlemskapet i EU att tacka för, då det medförde bland annat frihandelsavtal inom EU. LÄS MER
5. Att särskilt beakta ett nationellt prov : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar och tillämpar förordningen om att särskilt beakta provresultatet vid betygssättning
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This master thesis aims to shed light on teachers' responses to the regulation that states that a student's test results in a national test must be taken into a “special consideration" in the teacher's grading. Ten teachers took part in the study during the autumn of 2020, all being teachers in social science subjects in the Swedish secondary school (school year 7-9). LÄS MER